بایدها و نبایدهای طبقاتی شدن اینترنت

موضوع اینترنت تخصصی که با عنوان طبقاتی هم شناخته میشد، با گذشت بیش از سه ماه از اعمال محدودیت ها برروی اینترنت اکنون پررنگ شده است به گونه ای که برخی اتحادیه ها و سازمان ها اعلام کرده اند در حال مذاکره برای فراهم کردن دسترسی آزاد به اینترنت برای اعضایشان جهت پیشبرد فعالیت های سازمانی هستند اما این موضوع به اعتقاد کارشناسان درصورت فراگیر شدن می تواند خطرناک و منشا فساد در کشور شود.

به گزارش راهبرد بانک، طی روزهای گذشته اطلاعیه ای از سوی اتحادیه فناوران رایانه تهران منتشر شد که در آن گفته شده طی نامه‌نگاری و مذاکرات متعدد این اتحادیه با متولیان حوزه اینترنت کشور، پس از گذشت بیش از دو ماه از به وجود آمدن اختلال در عملکرد پلتفرم‌ها و کاهش سرعت به واسطه استفاده از فیلترشکن‌ها، مراجع ذی‌صلاح، دارندگان پروانه کسب این اتحادیه را به عنوان کارآمدترین و مشروع‌ترین فعالان حوزه فناوری به رسمیت شناخته و امکان رفع فیلتر پلتفرم‌ها را برای ایشان محقق کرده اند و به شرط قبول مسئولیت توسط صاحب پروانه هیچ محدودیتی در تعداد آی‌پی‌های اعلام شده توسط ایشان وجود ندارد.

در همین رابطه، رضا قربانی-رئیس کمیسیون فین تک سازمان نظام صنفی استان تهران- در گفت و گو با ایسنا درباره این موضوع اظهار کرد: واقعیت این است این خبر در این حد منتشر شد که اتحادیه فناوران رایانه استان تهران که یک اتحادیه ای مرتبط با کافی نت و فروشگاه های تجهیزات کامپوتری بوده و موضوع آن زیاد مربوط به فناوری نیست و بیشتر بر حوزه تجهیزات دستگاه مصرفی فناوری نظارت دارد، چنین اطلاعیه ای را منتشر کرده است.

وی افزود: این اتحادیه اعلام کرد که برای اعضای خود اینترنتی گرفته است که فیلترینگی بر روی آن اعمال نشده که همین امر هم بسیار مبهم بود. پیش از این صحبت هایی شده بود که اتاق اصناف و اتاق بازرگانی اقدام کرده اند برای اعضای خود اینترنت بدون فیلتر بگیرند اما همان هم به دلیل اینکه کسی اعلام نکرده بود نمی شود به آن استناد کرد.

قربانی در ادامه سخنانش گفت: ما در سازمان نظام صنفی استان تهران و به صورت کلی سازمان نظام صنفی کشور اساسا رویکردمان این نیست که برویم و چنین چیزی را تثبیت کنیم، وقتی اینترنت و دسترسی به ابزارهای پرکاربرد اینترنت قطع باشد اما برای یک عده خاص این دسترسی و به عبارتی اینترنت طبقاتی ایجاد شود، درست نیست. آیا زمانی که دسترسی به پیام رسان خارجی در کل کشور قطع باشد، فایده ای دارد که عده محدودی به آن دسترسی داشته باشند؟

وی تأکید کرد: واقعیت این است که این ابزارها ابزارهای شبکه اند یعنی همه مردم باید به آنها دسترسی داشته باشند. بنابراین ما خواسته روشنی در این مدت در سازمان نظام صنفی رایانه ای داشتیم و آن دسترسی آزاد به اینترنت است.

قربانی با طرح این سوال که ایجاد محدودیت برای اینترنت و ایجاد رانت برای عده خاص کمکی می کند؟ تصریح کرد: اتحادیه ها و اتاق اصناف مختارند که برای اعضای خود چنین طرحی را استفاده کنند، درواقع این موضوع به اعضا و رویکرد اتحادیه ها بازمی گردد ولی ما در سازمان نظام صنفی رایانه ای که حدود ۷۰۰۰ شرکت در کل کشور دارد، با این کار مخالفیم. بنابراین اینکه برای اعضای خود امتیازهای جدایی را دریافت کنیم به نفع اعضا و شرکت ها نمی دانیم، اینترنت طبقاتی ایده خطرناکی است.

رئیس کمیسیون فین تک سازمان نظام صنفی استان تهران درباره این که گفته میشود اینترنت طبقاتی با هدف ارائه خدمات در شرکت ها و مانند تجارت است؟ اظهار کرد: به قاطعیت می گویم هیچ کسب و کاری بیشتر از ۷۰۰۰ کسب و کاری که در سازمان نظام صنفی استان تهران هستند، به دسترسی آزاد اینترنت احتیاج ندارند و ما در صف اول این مسئله هستیم و به نظر میرسد، کسب و کارهایی که جزو اتحادیه فناوران رایانه تهران هستند، نیازی ندارند زیرا کار فناوری انجام نمی دهند و درحال فروش تجهیزات مصرفی هستند.

قربانی با اشاره به دلایل مفید نبودن اینترنت طبقاتی تشریح کرد: اینکه طبقه ای از بقیه متمایز و به آنها اینترنت بدون فیلتر داده شود یک بحث است و نباید انتقاد و اعتراضی کرد و بحث دیگر موضوع دسترسی به شبکه های اجتماعی پرکاربرد مانند واتس اپ و اینستاگرام است که از زمان ایجاد محدودیت ها کاربرانشان در انجام کارها دچار مشکل شده اند. ما نمی خواهیم از اپلیکیشن خارجی دفاع کنیم اما باید دید آیا جایگزین آن در طول سال ها معرفی شده است؟ مواردی را نام می برند که جایگزین است اما مردم چه میزان استقبال کرده اند؟

رئیس کمیسیون فین تک سازمان نظام صنفی استان تهران ادامه داد: در این شرایط باید ساختن جایگزین ها مورد توجه قرار گرفته شود نه اینکه رانت توزیع شود، زمانی که رانت توزیع شود، منشأ فساد خواهد شد.