پرونده «آسیب شناسی بحران ارزی» در ماهنامه راهبردهای نوین بانکداری

نخستین شماره مجله راهبردهای نوین بانکداری (مرداد ۱۳۹۷)، پرونده ویژه “آسیب شناسی بحران ارزی” را مورد بررسی و ارزیابی قرار داده است.

به گزارش راهبرد بانک، نخستین شماره مجله راهبردهای نوین بانکداری (مرداد ۱۳۹۷)، پرونده ویژه "آسیب شناسی بحران ارزی" را مورد بررسی و ارزیابی قرار داده است.

دکتر سپهدار رهنما در بخش سخن مدیر مسوول، در یادداشتی؛ ضرورت آسیب شناسی نظام بانکی در کلینیک تخصصی راهبردهای نوین بانکداری را خاطر نشان ساخته است. همچنین ایشان؛ در نامه ای سرگشاده به رییس کل جدید بانک مرکزی؛ بر ضرورت ثبات پولی و مالی کشور با تدبیر بانک مرکزی تاکید کرده است.

دکتر نادعلی بای نیز در بخش سخن سردبیر؛ بحث اینکه بانک مرکزی؛ بانک دولت یا بانک اقتصادی کشور است را دستمایه تحلیل و سرمقاله خود قرار داده است.

در ادامه مطالب در بخش گفت و گو؛ دکتر نتاج، مدیر عامل بانک قوامین در گفت و گوی اختصاصی، خواستار بازگشت به سمت دولتی سازی در شرایط جنگ اقتصادی شده و کاهش نرخ بهره و پذیرش تورم بالا را جزو الزامات رونق اقتصادی و خروج از تسلسل بدهی دولت به نظام بانکی یاد کرده است.

دکتر کامران ندری معاون پژوهشی سابق پژوهشکده پولی و بانکی و استاد اقتصاد دانشگاه امام صادق (ع)، در گفتگویی حل مشکلات بانکی کشور را در گرو استقلال بانک مرکزی اعلام کرده و افزوده شفافیت و پاسخگویی باعث اعتبار و اجرای آسانتر سیاستهای بانک مرکزی می شود.

یوسفیان ملا عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس نیز در گفتگویی اعلام کرده که افزایش نرخ ارز، به کالای ایرانی و پول ملی ضربه می زند.

دکتر حق شناس معاون سازمان بنادر و دریانوردی نیز در گفتگویی بر اولویت ترانزیت کالا در کنار واردات و صادرات از بنادر کشور تاکید کرده است.

یعسوبی مدیر برنامه ریزی و پایش عملکرد شرکت ملی انفورماتیک نیز تطبیق بانکداری الکترونیک با استانداردهای جهانی را در گروه توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات اعلام کرد.

در بخش مقالات تخصصی؛ این مقالات عبارتند از؛ ۱-روش سیستمی مقابله با تورم در اقتصاد ایران، ۲-کاهش فشار تحریمهای بانکی ایران با اجرای پیمانهای پولی، ۳-آسیب شناسی بانکداری توسعه ای در ایران، ۴-موانع غیر تحریمی توسعه روابط بانکی خارجی ایران، ۵- بانکداری اشیاء: مزایای کاربرد اینترنت اشیاء در بانکداری و بیمه، ۶- چالش ها و راهکارهای اصلاح نظام بانکی و مالی کشور.

در ادامه یادداشت ها و تحلیل هایی به صورت زیر منتشر شده است: ۱-ساختار معیوب اقتصاد ایران؛ ریشه نوسانات اخیر بازار ارز،۲-برآوردهای بانک جهانی و صندوق بین المللی پول از اقتصاد ایران در سال ۲۰۱۸ ،۳- ارزهای خارجی و آرزوهای ایرانی ، ۴-ایمنی و سلامت شغلی پرسنل بانک ، ۵-بازی کثیف ترامپ و متحدان منطقه ای برای تضعیف ریال.

در پایان کتاب الگوی کیفیت خدمات در بانکداری الکترونیک، مورد بررسی قرار گرفته و سپس گفتگوی مدیر مسوول مجله با خبرگزاری ایکنا با عنوان بانک مرکزی با قاطعیت با صندوقها و موسسات غیرمجاز برخورد کند، منتشر شده است.