تودیع بخشی از منابع دولتی در بانک‌های قرض‌الحسنه

رئیس اداره کل سازمان و برنامه‌ریزی بانک قرض‌الحسنه مهر ایران، خواستار تودیع بخشی از منابع دولتی در بانک‌های قرض‌الحسنه شد.

به گزارش راهبرد بانک،به نقل از روابط عمومی بانک قرض‌الحسنه مهر ایران، «مصطفی عبدلی» رئیس اداره کل سازمان و برنامه‌ریزی بانک با حضور در برنامه گفت‌وگوی اقتصادی «رادیو گفت‌وگو» به ملزومات بهبود عملکرد بانک‌های قرض‌الحسنه پرداخت.
عبدلی در این خصوص با بیان اینکه تغییر نگاه به حوزه قرض‌الحسنه باید صورت گیرد، فرهنگسازی و اعتمادسازی به بانکداری قرض‌الحسنه را اولین قدم در مسیر بهبود عملکرد بانک‌های قرض‌الحسنه دانست.
وی همچنین به‌روزرسانی دستورالعمل‌ها و تغییر نگاه‌های بالادستی به این حوزه را شرط فراگیری هر چه بیشتر این حوزه در امور جاری مردم دانست و از روند مثبت این فرآیند در سال جاری و نگاه مثبت بانک مرکزی و دولت به بانک‌های قرض‌الحسنه ابراز خرسندی کرد.
این متخصص حوزه پول و بانک، تغییر در دستورالعمل‌های بانک مرکزی و اساسنامه بانک‌های قرض‌الحسنه جهت شمولیت بیشتر مالی این بانک‌ها از طریق تعدیل نسبت سپرده‌های قانونی بانک‌های قرض‌الحسنه با توجه به بهداشت اعتباری قابل قبول آن‌ها و تودیع بخشی از منابع مالی دولت نزد بانک‌های قرض‌الحسنه را بسیار مؤثر دانست.
وی همچنین با اشاره به حرکت بانک‌های قرض‌الحسنه از دریافت کارمزد خدمات به سمت دریافت مزد خدمت، گفت: افزایش درآمدهای بانک از طریق افزایش خدمات مانند امکان صدور ضمانت‌نامه بانکی و کاهش هزینه‌های تمام شده خدمت از طریق تأسیس شرکت‌های ارائه دهنده خدمات مالی و بانکی در ذیل بانک‌های قرض‌الحسنه و همچنین امکان سهام‌داری در نهادهای حاکمیتی فعال در حوزه بانکداری از جمله مواردی است که قابل پیگیری است.
عبدلی اظهار داشت: بانک‌های قرض‌الحسنه سالانه بالغ بر ۴ میلیون فقره وام قرض‌الحسنه پرداخت می‌کنند. این موضوع نشانگر تسهیل در شرایط تضامین و وثایق دریافتی در بانک‌های قرض‌الحسنه و پیادهسازی نظام اعتبارسنجی در این بانک‌هاست. عمکلدر مناسب در شاخص بهداشت اعتباری که معلول سیستم ذکر شده است یکی از مؤلفه‌های بارز بانک‌های قرض‌الحسنه به شمار می‌رود.
رئیس اداره کل سازمان و برنامه‌ریزی بانک قرض‌الحسنه مهر ایران نسبت مطالبات به مصارف بانک‌های قرض‌الحسنه را زیر یک درصد اعلام کرد و گفت: تعداد مشتریان بانک‌های قرض‌الحسنه حاکی از اقبال روزافزون مردم به استفاده از خدمات و وام‌های این بانک‌هاست. در صورت نهادینه شدن فرهنگ قرض‌الحسنه در جامعه امکان پوشش بیش از ۷۰ درصد نیازهای مالی جامعه توسط بانک‌های قرض‌الحسنه وجود دارد.