۷۰ درصد سپرده‌های بانکی متعلق به یک درصد سپرده‌گذاران است

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه ۷۰ درصد سپرده‌های بانکی کشور تنها متعلق یک درصد سپرده گذاران است، گفت: سالانه ۲۱۶ هزار میلیارد تومان به سپرده‌ها بهره داده می‌شود که معادل یارانه پنج سال ملت ایران است.

به گزارش راهبرد بانک،احمد توکلی پنجشنبه در همایش ملی تبیین ابعاد شخصیتی مرحوم آیت‌الله شیرازی در نخستین سالگرد ارتحال وی، بیان کرد: اینکه عده‌ای کار می‌کنند و به بانک‌ها سود می‌دهند و عده‌ای هیچ خطری نمی ‌پذیرند و سود بانکی دریافت می‌کنند، عرق شرم بر پیشانی می‌نشاند. 
نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی افزود: یک درصد جمعیت کشور، ۴۰۳ میلیون حساب را در اختیار دارند و این ثمره نظام بانکی ماست. 
توکلی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: نرخ اعتباری ارز که در بودجه مطرح می‌شود، حاصل چانه زنی دولت و مجلس است و هیچ ارتباطی با واقعیت ندارد؛ درنتیجه این نرخ ارز بی اساس است و به درد تولید نمی‌خورد. 
وی افزود: با اعمال این روش در تعیین نرخ ارز و با طولانی شدن بحران ارزی چسبندگی قیمت‌ها رخ داد و ما هشدار دادیم که این مدل با اقتصاد ما سازگار نیست. 
رئیس پیشین مرکز پژوهش‌های مجلس گفت: مشکل این است که ثمره زحمات دانشمندان در اسلامی کردن علوم انسانی دیر به ثمر می‌رسد و این موضوع در بهبود وضعیت مردم اثرگذار نیست. 
توکلی اظهار داشت: مدل‌های مختلفی برای اداره امور اقتصادی در جهان وجود دارد که از لحاظ میزان دوری و نزدیکی به اسلام متفاوت‌اند، برخی از این مدل‌ها با اقتصاد ملی ما کمتر تعارض دارند و برخی بیشتر و ما باید مدل سازگارتر را انتخاب کنیم. 
وی با بیان اینکه غرب مدل‌های اقتصادی بسیاری ساخته است که پس از تجربه دولت‌ها و یافتن نقاط ضعف آن‌ها اصلاح می‌شود، گفت: اما دولت‌ها در ایران به آزمون و خطا اعتقاد ندارند.
نماینده پیشین مجلس افزود: ایجاد مدل‌های سازگار با اقتصاد ملی رمز موفقیت دستیابی به علوم انسانی اسلامی است که با وجود دولتی میسر می‌شود که به مدل های داخلی اعتماد داشته باشد و به آن عمل کند.