گزارش ۲۰۱۸ صنعت لیزینگ جهان : استمرار قدرت و رشد؟

گزارش سال ۲۰۱۸ وایت کلارک یک چشم انداز مطمئنی از صنعت لیزینگ با ۵۰ کشور برتر و رشد این صنعت را در سال ۲۰۱۶ نشان می دهد، بدین¬صورت که حجم عملکرد صنعت لیزینگ جهان ۹.۴۰ درصد رشد داشته و از ۱.۰۰۵.۳۰ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۵ به ۱.۰۹۹.۷۷ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۶ رسیده است.

به گزارش راهبرد بانک، گزارش سالانه گروه وایت کلارک White Clarke Group ، که با همکاری سالنامه جهانی لیزینگ World Leasing Yearbook   تهیه می شود، راهنمای مشخص ۵۰ بازار لیزینگ جهان به شمار می رود. گروه وایت کلارک بیش از ۳۰ سال سابقه مستمر در آمار صنعت لیزینگ جهان را منتشر می کند که یک تحلیل پیشرو از محیطها و روندهای تجاری کشورها در حوزه خودرو و تامین مالی تجهیزات است. این گروه، اطلاعات و دادههای حجم معاملات بین المللی لیزینگ و رشد آن را بر اساس هر منطقه، ضریب نفوذ بازار، نسبتهای ضریب نفوذ تولید ناخالص داخلی و سهم بازار و همچنین رتبه بندی منحصر به فرد از ۵۰ بازار برتر لیزینگ جهان را تهیه و منتشر می کند. 
گزارش سال ۲۰۱۸ وایت کلارک یک چشم انداز مطمئنی از صنعت لیزینگ با ۵۰ کشور برتر و رشد این صنعت را در سال ۲۰۱۶ نشان می دهد، بدینصورت که حجم عملکرد صنعت لیزینگ جهان ۹.۴۰ درصد رشد داشته و از ۱.۰۰۵.۳۰ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۵ به ۱.۰۹۹.۷۷ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۶ رسیده است. صنعت لیزینگ رشد قابل توجهی را تجربه کرده است و روشهای ابتکاری جدیدی برای تامین مالی تجهیزات برای شرکتها در سرتاسر جهان ارائه کرده است.
در ۵ بازار برتر صنعت لیزینگ، ایالات متحده براساس گزارش SEFA (بررسی فعالیت تامین مالی تجهیزات) همچنان در رتبه اول قرار دارد و این کشور کاهش رشد از ۱۱.۱۰ درصد در سال ۲۰۱۵ به ۲.۵۴ درصد در سال ۲۰۱۶ را در حجم معاملات جدید شاهد بوده است.
چین به رشد شتابان خود به عنوان دومین بازار بزرگ لیزینگ در رسیدن به ایالات متحده ادامه داده است و حجم معاملات لیزینگ چین ۶۱.۹ درصد افزایش داشته و به ۲۰۶ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۶ رسیده است. رشد این بازار قابل توجه بوده و هم اکنون لیزینگ به عنوان یک گزینه تامین مالی مهم در اقتصاد داخلی چین در نظر گرفته می شود. 
بریتانیا و آلمان به عنوان سومین و چهارمین بازار بزرگ لیزینگ جهان به عنوان بازیگران مسلط در اروپا باقی مانده اند به گونه ای ۴۲ درصد بازار لیزینگ اروپا را به خود اختصاص داده اند. بریتانیا، ۸۱.۷۷ میلیارد دلار از معاملات جدید را در سال ۲۰۱۶ در دست گرفت که نرخ رشد قابل توجه ۸.۹۸ درصدی را در مقایسه با سال گذشته که در بحبوبه شرایط اقتصادی چالش برانگیز در مورد عدم قطعیت مذاکرات برگزیت قرار داشت، ثبت کرد. آلمان هم رشد مثبت اقتصادی ۳.۴۲ درصدی را در مقایسه با سال ۲۰۱۵ ثبت کرد و حجم معاملات جدید آن به ۶۴.۳ میلیارد دلار رسید. 
ژاپن یک کاهش جزئی در حجم معاملات لیزینگ در سال ۲۰۱۶ به میزان ۱.۳- درصد را تجربه کرد. با این وجود، آن هنوز هم دومین بازار بزرگ لیزینگ آسیا پس از چین قرار دارد. 
در مجموع، صنعت لیزینگ جهان وروود به حوزه گسترده عملیات و رشد حجم معاملات را تجربه می کند. صنعت لیزینگ آمریکا تمرکز خود را به جای اجاره و فروش اقساطی به ابزارهای تامین مالی تجهیزات گذاشته است. در چین هم صنعت لیزینگ، رشد اقتصای این کشور را موجب شده و پیوسته در حال رشد است. در آلمان هم «توسعه و جایگزینی» انگیزه اصلی سرمایه گذاری بوده است. در مجموع سرعت سرمایه گذاری در داراییهای ثابت، بیشتر از سرعت صنعت لیزینگ است که بیانگر مطلوبیت و آمادگی پتانسیل رشد صنعت لیزینگ می باشد. 
برندان گلیسون مدیر عامل گروه وایت کلارک در مورد چشم انداز آتی می گوید: "سال ۲۰۱۷ رویدادهای اجتماعی-اقتصادی قابل توجهی را به همراه داشت که می توان به مذاکرات برگزیت و شرایط متشج سیاسی سرتاسر جهان اشاره کرد. هنوز کاملاً زود است که چگونگی واکنش این بازارها به این رویدادها را برآورد کنیم، بهرحال لحن سال ۲۰۱۸ هم اکنون بدون توجه به چنین بی ثباتیهایی در اقتصاد بین المللی، خوش بینانه است.»

*فاطمه رضائی خاجکی/کارشناس مدیریت