افت ۶۰۳ واحدی شاخص بورس با کاهش بهای نفت

شاخص بورس امروز (سه شنبه) تحت تاثیر کاهش بهای نفت با افت ۶۰۳ پله ای در جایگاه ۱۵۹ هزار و ۱۴۶ واحدی قرار گرفت

به گزارش راهبرد بانک،در معاملات امروز یک میلیارد و ۵۳ میلیون سهم، حق تقدم و اوراق بهادار به ارزش سه هزار و ۱۶۷ میلیارد ریال در ۹۲ هزار و ۶۵۶ نوبت دادوستد شد.

** عوامل تاثیرگزار در افت شاخص بورس
شاخص بورس در روزهای اخیر تحت تاثیر کاهش قیمت نفت، افت بهای ارز ارزهای خارجی، بروز مشکلات در صادرات محصولات برخی شرکت ها و همچنین کاهش نرخ کامودیتی ها (مواد پایه و معدنی) روند نزولی را تجربه می کند.
روز سه شنبه ۲۷ آذر نیز در پی افت شدید قیمت نفت، سهام شرکت های پالایشی تحت تاثیر قرار گرفت و با افزایش فشار فروش مواجه شد.
قیمت نفت برنت در بازارهای جهانی امروز بشکه ای ۵۷ دلار و ۷ سنت معامله شد؛ بهای نفت سبک آمریکا نیز با افت بیش از یک دلاری به بشکه ای ۴۸ دلار و ۵۷ سنت کاهش یافت.
با توجه به سهم شرکت های مرتبط با نفت در بورس تهران، شاخص های اصلی بورس نیز تحت تاثیر افت بهای نفت، کاهش یافتند.
براین اساس، در معاملات امروز نمادهای شپنا(پالایش نفت اصفهان)، شتران (پالایش نفت تهران)، شبندر(پالایش نفت تهران)، مبین (پتروشیمی مبین)، فارس(هلدینگ خلیج فارس) و پارس (پتروشیمی پارس) بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص داشتند.

** افت دسته جمعی شاخص ها
بررسی شاخص های اصلی بازار سرمایه نشان می دهد شاخص قیمت (وزنی – ارزشی) که در آن ارزش سهام شرکت های بزرگ اثر بیشتری بر شاخص می گذارد، ۱۷۵ واحد افت کرد و شاخص کل (هم وزن) که در آن ارزش و وزن همه شرکت های بزرگ و کوچک در محاسبه شاخص کل، یکسان در نظر گرفته می شود، ۲۱۶ واحد کاهش یافت.
شاخص قیمت (هم وزن) نیز ۱۵۲ واحد پایین آمد؛ این شاخص بیانگر سطح عمومی قیمت سهام شرکت های پذیرفته شده در بورس است. شاخص آزاد شناور ۶۲۰ واحد افت کرد؛ این شاخص بخشی از سهام قابل معامله شرکت ها در بورس را نشان می دهد.
شاخص بازار اول مربوط به شرکت های برتر از نظر سرمایه، سودآوری و درصد سهام آزاد شناور ۲۶۹ واحد کاهش یافت و شاخص بازار دوم بورس نیز دو هزار و ۴۸ واحد افت کرد.

** صدرنشینی گروه خودرو
گروه خودرو در معاملات امروز بورس صدرنشین شد؛ در این گروه ۲۰۷ میلیون سهم به ارزش ۲۹۲ میلیارد ریال دادوستد شد. گروه شیمیایی به ارزش ۲۸۵ میلیارد ریال و بانک به ارزش ۲۶۶ میلیارد ریال جایگاه های بعدی را به خود اختصاص دادند.
گروه فلزات اساسی با دادوستدی به ارزش ۲۲۱ میلیارد ریال در رده چهارم معاملات امروز قرار گرفت؛ گروه فرآورده های نفتی نیز با معاملاتی به ارزش ۱۶۵ میلیارد ریال، رده پنجم را از آن خود کرد.

** عقبگرد فرابورس
شاخص فرابورس (آیفکس) در معاملات امروز یک واحد افت کرد و در جایگاه یک هزار و ۸۰۸ واحدی قرار گرفت. در بازار فرابورس بیش از ۶۸۲ میلیون سهم و اوراق بهادار به ارزش بیش از چهار هزار و ۴۳۶ میلیارد ریال دادوستد شد.
در معاملات امروز نمادهای زاگرس (پتروشیمی زاگرس)، سمگا (سرمایه گذاری میراث فرهنگی) و هرمز (فولاد هرمزگان جنوب) بیشترین سهم را در افت شاخص داشتند، اما ذوب (ذوب آهن)، میدکو (هلدینگ معدنی خاورمیانه) و مارون (پتروشیمی مارون) بالاترین تاثیر مثبت را بر جا گذاشتند..

منبع: ایرنا