قیمت جهانی نفت امروز ۱۴۰۱/۰۱/۱۹|کاهش قیمت نفت به زیر ۱۰۰ دلار

قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال امروز با ۶۷ سنت معادل ۰.۶۷ درصد کاهش به ۹۹ دلار و ۹۱ سنت رسید.

به گزارش راهبرد بانک، به نقل از رویترز، در حالی که کشورهای مصرف کننده نفت قصد دارند برای خنثی کردن اثرات جنگ اوکراین بر بازار انرژی ۲۴۰ میلیون بشکه از محل ذخایر استراتژیک خود به بازار تزریق کنند قیمت نفت روز جمعه شاهد کاهش بود و به زیر ۱۰۰ دلار رسید. در این هفته قیمت نفت حدود ۳ درصد کاهش داشته است.

قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال امروز با ۶۷ سنت معادل ۰.۶۷ درصد کاهش به ۹۹ دلار و ۹۱ سنت رسید. قیمت نفت وست تگزاس اینترمدییت آمریکا هم برای تحویل در ماه می امروز با ۴۴ سنت معادل ۰.۴۶ درصد کاهش به ۹۵ دلار و ۵۹ سنت رسید.

به گفته تحلیلگران آزادسازی نفت از محل ذخایر استراتژیک کشورهای مصرف کننده که به میزان حدودا یک میلیون بشکه در روز در فاصله زمانی ماه می تا پایان سال خواهد بود، احتمالا در کوتاه مدت رشد قیمت را مهار کند، اما اگر کشورهای بیشتری به تحریم های غرب علیه روسیه بپیوندند، این آزادسازی نمی تواند جای خالی نفت روسیه را پر کند.

تحلیلگران موسسه ای ان زد در یادداشتی نوشتند: «هرچند این بزرگترین میزان نفتی است که از زمان ایجاد ذخایر در سال ۱۹۸۰ به بازار تزریق می شود، اما نخواهد توانست عوامل بنیادین حاکم بر بازار را تغییر دهد. این اقدام ممکن است افزایش بیشتر تولید توسط سایر تولیدکنندگان مهم را به تاخیر بیاندازد.»

آزادسازی نفت از محل ذخایر استراتژیک ممکن است مانع از آن شود که کشورهای عضو اوپک و تولیدکنندگان نفت شیل در آمریکا تولید خود را سرعت ببخشند. سرمایه گذاران همچنین علاوه بر کاهش عرضه نفت روسیه به دلیل تحریم ها در حال ارزیابی میزان کاهش تقاضای چین هستند که به دلیل موج جدید شیوع کرونا با قرنطینه شهرهای بزرگ خود مواجه شده است.

به گفته تحلیلگران موسسه هایتونگ تنها گذر زمان می تواند به سوالات در مورد وضعیت آینده بازار نفت پاسخ روشنی بدهد