ترامپ خواستار مذاکره توقف مسابقه تسلیحاتی با چین و روسیه شد

دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا روز دوشنبه با اشاره به بودجه نظامی ۷۱۶ میلیارد دلاری کشورش و مسابقه تسلیحاتی گسترده و افسار گسیخته با چین و روسیه، ابراز امیدواری کرد که مذاکرات با این کشورها در باره توقف این مسابقه، در آینده آغاز شود.

به گزارش راهبرد بانک،ترامپ در پیامی توئیتری نوشت: اطمینان دارم در آینده من به همراه شی جین پینگ و ولادیمیر پوتین رئیسان جمهوری چین و روسیه، مذاکره در باره توقف مسابقه تسلیحاتی عمده و بدون مهار تسلیحاتی را آغاز خواهیم کرد.
وی در این پیام، بودجه ۷۱۶ میلیارد دلاری تسلیحاتی و نظامی آمریکا را در سال جاری (۲۰۱۸)، دیوانه وار دانست.
ترامپ در پیامی دیگری که چند دقیقه پیش از پیام نخست در توئیتر منتشر کرد،با اشاره به نبرد تجاری واشنگتن و پکن و رقابت بر سر افزایش تعرفه های بازرگانی بر کالاهای وارداتی ،نوشت که با رئیس جمهوری چین پیوند بسیار نیرومند و شخصی دارد و او تنها فردی است که می تواند تغییر گسترده و بسیار مثبتی در حوزه های تجاری و بسیار فراتر از آن، در روابط دو جانبه ایجاد کند.
وی در ادامه کمک به یافتن راه حلی برای مساله کره شمالی را برای چین و دیگر کشورها، مسیر بسیار خوبی توصیف کرده است. 
ترامپ در توئیتی دیدار با رئیس جمهوری چین در حاشیه نشست جی بیست را که روز جمعه و شنبه در آرژانتین برگزار شد، فوق العاده خوب توصیف کرد و گفت که روابط واشنگتن با پکن جهش بسیار بزرگی داشته و در صورتی که توافقی میان واشنگتن و پکن به دست آید، کشاورزان آمریکا سود بسیار زیاد و سریعی از آن به دست خواهند آورد و چین نیز مانند آمریکا، سود بسیاری خواهد برد. 
ترامپ چندساعت پیش مدعی شده بود که پکن با کاهش و حذف تعرفه های گمرکی ۴۰ درصدی بر خودروهای صادراتی آمریکا به چین موافقت کرده است.
یکی از مهم ترین دستاوردهای نشست سران گروه ۲۰ در آرژانتین، توافق نسبی چین و آمریکا برای توقف موقت جنگ تجاری بود که کارشناسان از آن به عنوان «ماه عسل روابط اقتصادی پکن و واشنگتن» یاد می کنند.
پکن که از اسفند ماه سال گذشته به بهانه های مختلف تحت فشار واشنگتن قرار داشت و در ماه های گذشته با آن مدارا می کرد، سرانجام توانست به لطف شکیبایی و مقاومت در برابر تهدیدات و جاه طلبی های رییس جمهوری آمریکا، با این کشور به توافق نسبی برسد و واشنگتن را متوقف کند.
دیدار روسای جمهوری دو کشور نخستین دیدار رسمی بعد از سفر ترامپ به پکن بود که نتوانست شعله های جنگ تجاری را خاموش کند و واشنگتن چند روز بعد از بازگشت وی به آمریکا، دور جدیدی از اعمال تعرفه ها را علیه چین آغاز کرد.
آمریکا سال جاری ابتدا تعرفه های ۲۵ درصدی بر ۵۰ میلیارد کالای چینی وضع کرد که پکن نیز دست به اقدام مشابهی زد. واشنگتن در ماه سپتامبر دور دوم جنگ تجاری را کلید زد و بر ۲۰۰ میلیارد دلار از کالاهای چینی، تعرفه ۱۰درصدی بست و چین نیز متقابلا بر ۶۰ میلیارد کالای آمریکایی بین پنج تا ۱۰درصد تعرفه وضع کرد. ترامپ تهدید کرده بود که اگر توافقی حاصل نشود، بر ۲۶۷ میلیارد دلار دیگر از کالاهای چینی تعرفه ۱۰تا ۲۵ درصدی وضع می کند.
هدف واشنگتن از به راه انداختن این جنگ، فشار آوردن بر پکن برای تسهیل حضور شرکت های آمریکایی در بازار چین و کاستن از کسری تراز تجاری با آن کشور است که در سال گذشته (۲۰۱۷) به ۳۷۵ میلیارد دلار رسیده بود.
منبع :ایرنا