صادرات بیش از ۴ میلیارد دلاری محصولات صنعتی

در ۱۱ ماهه سال گذشته صادرات محصولات صنعتی بیش از ۴ میلیارد دلار بوده که سهم ۹.۶ درصدی از کل صادرات غیرنفتی را به خود اختصاص داده است.

به گزارش راهبرد بانک، بر اساس گزارش عملکرد تجارت خارجی ۱۱ ماهه سال ۱۴۰۰ که از سوی وزارت صمت منتشر شده، مجموع صادرات بخش صنعت شامل محصولات پلیمری، نساجی و پوشاک و کفش، شیمیایی، ماشین سازی و تجهیزات، لوازم خانگی، صنایع برق و الکترونیک، محصولات سلولزی، خودرو و نیروی محرکه، صنایع نوین و پیشرفته و دارو، سایر تولیدات صنعتی در ۱۱ ماهه سال ۱۴۰۰ معادل سه میلیون و ۸۸۸ هزار تن به ارزش چهار میلیارد و ۹۲ میلیون دلار بوده است.

سهم ۶۰ درصدی پلیمر، پوشاک و شیمیایی‌ها از صادرات محصولات صنعتی 

از بین بخش‌های مختلف صنعت، محصولات پلیمری بیشترین صادرات را داشته‌اند، به طوری که سهم ۲۷.۷ درصدی از کل ارزش صادرات بخش صنعت را به خود اختصاص دادند. بر این اساس در ۱۱ ماهه سال قبل ۸۹۵ هزار تن به ارزش یک میلیارد و ۱۳۴ میلیون دلار محصولات پلیمری صادر شده که نسبت به مدت مشابه سال ۱۳۹۹ به لحاظ ارزشی و وزنی به ترتیب ۲۳ و ۱۶ درصد افزایش یافته است.

نساجی، پوشاک و کفش دومین بخشی است که بیشترین سهم از ارزش صادرات کالاهای صنعتی، معادل ۱۷.۷ درصد را در سال ۱۴۰۰ به خود اختصاص داده است.  در مدت یاد شده ۳۲۵ هزار تن محصول در بخش نساجی پوشاک و کفش به ارزش ۷۲۶ میلیون دلار صادر شده،  بنابراین وزن و ارزش صادرات بخش نساجی پوشاک و کفش در ۱۱ ماهه سال ۱۴۰۰ به ترتیب ۱۱ و هشت درصد افزایش داشته است.

محصولات شیمیایی نیز با صادرات بیش از ۱.۷ میلیون تنی به ارزش ۶۳۳ میلیوت دلار حدود ۱۵.۵ درصد از کل ارزش صادرات محصولات صنعتی را به خود اختصاص داده است. صادرات این بخش نسبت به مدت مشابه سال ۱۳۹۹ به لحاظ وزنی و ارزشی ۱۷ و ۶۲ درصد افزایش داشته است.

بر این اساس حدود ۶۰ درصد ارزش صادرات محصولات صنعتی مربوط به سه بخش پلیمری، نساجی- پوشاک-کفش و شیمیایی بوده است.

سهم ۱۳ درصدی ماشین سازی از صادرات محصولات صنعتی

همچنین بر اساس این اطلاعات سهم ماشین سازی و تجهیزات ۱۳.۲ درصد، لوازم خانگی ۸، صنایع برق و الکترونیک ۶.۳، محصولات سلولزی ۵.۷، خودرو و نیروی محرکه ۳.۵، صنایع نوین و پیشرفته و دارو ۲.۳ و  سایر تولیدات صنعتی ۰.۰۹ درصد از کل ارزش صادرات محصولات صنعتی بوده است.

بر این اساس در ۱۱ ماهه سال گذشته حدود ۵۴۰ میلیون دلار در بخش ماشین سازی و تجهیزات، ۳۲۶ میلیون دلار لوازم خانگی، ۲۵۸ میلیون دلار در بخش صنایع برق و الکترونیک، ۲۳۳ میلیون دلار محصولات سلولزی، ۱۴۵ میلیون دلار خودرو و نیروی محرکه، ۹۳ میلیون دلار در بخش صنایع نوین و پیشرفته و دارو و ۴ میلیون دلار سایر تولیدات صنعتی صادر شده است.

گفتنی است کل صادرات غیرنفتی شامل پتروشیمی و میعانات گازی، معدن و صنایع معدنی، کشاورزی و صنایع غذایی، فرش و صنایع دستی و صنعت (کلیه صنایع تولیدی به جز صنایع فوق) نیز در ۱۱ ماهه سال قبل معادل بیش از ۱۱۲ میلیون تن به ارزش حدود ۴۳.۵ میلیارد دلار بوده است. بر این اساس سهم ارزشی صنعت از کل صادرات غیرنفتی ۹.۶ درصد و سهم وزنی صنعت ۳.۴ درصد بوده است.