الزامات حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی؛ مبلغ یارانه جبرانی باید پویا و متناسب با تورم باشد

یک کارشناس اقتصادی گفت: برای حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی لازم است دولت برنامه های کاربردی ارائه دهد تا افزایش هزینه‌های بعدی را جبران کند، در غیر این صورت مانند تیغ جراحی عمل می‌کند که ضدعفونی نشده است.

به گزارش راهبرد بانک، میزگردی با حضور کارشناسان اقتصادی و بخش کشاورزی در گفت و گویی با موضوع «بررسی  حذف ارز ۴۲۰۰ تومان کالاهای اساسی» برگزار شد. جواد مختاری کارشناس بخش کشاورزی در این نشست اظهار داشت: بر اساس اعلام دولت یارانه کالاهای اساسی حذف نمی شود بلکه بخشی از این  یارانه ها به مصرف کنندگان انتقال داده می شود.

وی افزود: بر این اساس افراد مشمول یارانه می‌توانند از طریق کارت های بانکی اختصاص یافته توسط دولت و واریز یارانه به آن، برای خرید کالاهای اساسی اقدام کنند.

این کارشناس بخش کشاورزی ادامه داد:  در این طرح قرار است تنها به دهک های پایین جامعه یارانه اختصاص یابد اما باید توجه داشت که پرداخت یارانه نقدی تنها به بخشی از جامعه کار درستی نیست و باید هم به همه افراد این یارانه پرداخت شود، زیرا دولت ساز‌وکار شناسایی دهک‌های پایین جامعه را ندارد و ممکن است برخی از افراد مستحق از یارانه محروم شوند و در عوض برخی دیگر که نیازی به یارانه ندارند یارانه بگیرند.