نفت رکورد دو ساله زد

قیمت نفت به روند افزایشی در معاملات روز جمعه ادامه دارد و نفت برنت برای نخستین بار از سال ۲۰۱۹ به بالای ۷۲ دلار در هر بشکه صعود کرد.

به گزارش راهبرد بانک، افزایش قیمت‌ها تحت تاثیر ادامه محدودیت عرضه اوپک پلاس و بهبود تقاضا روی داده که موانع موجود در روند واکسیناسیون کووید ۱۹ در سراسر جهان را تحت الشعاع خود قرار داده اند.

وزیران اوپک و متحدانشان شامل روسیه سه شنبه هفته گذشته اعلام کردند به محدودیتهای عرضه توافق شده پایبند می مانند. الکساندر نواک، معاون نخست وزیر روسیه روز جمعه اعلام کرد نرخ پایبندی روسیه به توافق کاهش تولید ماه گذشته نزدیک به ۱۰۰ درصد بوده که بسیار بالاتر از نرخ ۹۱ درصد در آوریل بوده است.

گزارش هفتگی ذخایر نفت و فرآورده های نفتی آمریکا در روز پنج شنبه نشان داد ذخایر نفت خام این کشور هفته گذشته کاهش بیش از حد انتظاری داشته است.

گزارش اشتغال ماهانه بخش غیرکشاورزی آمریکا که روز جمعه منتشر شد و نشان داد رشد اشتغال در ماه میلادی گذشته کمتر از حد مطلوب بوده است، از روند صعودی قیمتها پشتیبانی کرد. ارزش دلار پس از انتشار این گزارش ضعیف شد و نفت را برای خریداران غیرآمریکایی ارزانتر کرد.

بهای معاملات نفت برنت ۵۸ سنت معادل ۰.۸ درصد افزایش یافت و در ۷۱ دلار و ۸۹ سنت در هر بشکه بسته شد در حالی که اواسط معاملات تا مرز ۷۲ دلار و ۱۷ سنت پیش رفته بود.

بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۸۱ سنت معادل ۱.۲ درصد افزایش، در ۶۹ دلار و ۶۲ سنت در هر بشکه بسته شد و در اواسط معاملات تا مرز ۶۹ دلار و ۷۶ سنت پیش رفت که بالاترین قیمت از اکتبر سال ۲۰۱۸ بود.

به نقل از ایسنا؛ گزارش روز جمعه شرکت خدمات انرژی بیکرهیوز نشان داد شرکتهای انرژی آمریکایی هفته گذشته شمار دکلهای حفاری نفت و گاز طبیعی را برای نخستین بار در شش هفته اخیر کاهش داده اند. این آمار از قیمتهای نفت پشتیبانی کرد.

استفن برنوک، کارگزار نفت شرکت پی وی ام در این باره گفت: به نظر می رسد نفت برنت در بالای مرز ۷۰ دلار خانه جدیدی پیدا کرده است. تابستان و بازگشایی اقتصاد جهانی برای تقاضا برای نفت در نیمه دوم سال مثبت است.

نفت برنت حدود سه درصد و نفت آمریکا حدود پنج درصد رشد هفتگی داشت که دومین رشد هفتگی متوالی هر دو شاخص بود.

عامل دیگری که از افزایش قیمتها پشتیبانی کرد، طولانی شدن روند مذاکرات میان آمریکا و ایران برای احیای توافق هسته ای بود.

در این بین، انتظار می رود تولید نفت آمریکا آهسته تر از حد انتظار رشد کند زیرا تولیدکنندگان نفت شیل شمار محدودی دکل برای افزایش تولید اضافه کرده اند و ترجیح داده اند قیمتها بالاتر برود و سود بیشتری داشته باشند.

بر اساس گزارش رویترز، اگرچه تقاضای رو به رشد و روند سریع واکسیناسیون در کشورهایی مانند آمریکا از قیمت نفت پشتیبانی کرده اما روند کندتر واکسیناسیون و آمار ابتلای بالا در کشورهایی نظیر برزیل و هند به تقاضا در بازارهای نفت برخوردار از رشد پرشتاب لطمه زده است.