FATF موجب شفافیت سیستم بانکی می‌شود

کارشناس مسائل اقتصادی گفت:‌ FATF شفافیت سیستم بانکی است که با پذیرفتن آن باید همه اطلاعات اقتصادی را به این نهاد بدهیم.

به گزارش راهبرد بانک، یک کارشناس مسائل اقتصادی با بیان اینکه اکثر تحریم هایی که از سوی آمریکا علیه اقتصاد ایران اعمال شد بحث نقل و انتقال پول است، اظهار کرد: پول در اقتصاد حکم خون را دارد که به هر بخشی نرسد دچار سکته می شود. عملا تحریم های آمریکا نیز معطوف به این محور است تا گردش اقتصادی نتواند به درستی انجام شود و بانک مرکزی و بانک ها با مشکل مواجه شوند.  

مصطفی صفاری در گفت و گویی تصریح کرد: FATF شفافیت سیستم بانکی است که با پذیرفتن آن باید همه اطلاعات اقتصادی را به این نهاد بدهیم. بر همین اساس همیشه این مثال را عنوان می کنم که وقتی شما تقاضای وام از یک بانک دارید، باید مدارک و اطلاعات حساب های بانکی خود را در اختیار بانک قرار دهید، اما اگر وام شما تصویب نشود که نباید این اطلاعات را ارائه دهید.  

وی ادامه داد: بنابراین تا تحریم ها را بر ندارند FATF محلی برای دفاع ندارد. اگر تحریم ها را لغو و منابع مالی ما را آزاد کردند و سیستم نقل و انتقال مالی روال عادی پیدا کرد، آن زمان می توان به FATF پبوست و طبق قانون این نهاد، مدارک را در اختیار مسئولان امر قرار دهیم. اما اینکه مدارک را بدهیم بدون اینکه هیچ امتیازی بگیریم معمولا هیچ عقل سلیمی این کار را نمی کند.  

کارشناس مسائل اقتصادی همچنین درباره نرخ ارز در کشور و موانع و چالش هایی که منجر به افزایش این نرخ می شود، می گوید: وقتی اقتصاد در بخش ارزی دچار چالش و تحریم می شود مجبور می شویم به واسطه ها رجوع کنیم؛ واسطه هایی که بین ۵ تا ۸ درصد هزینه مالی را بالا می برند چرا که دیگر نمی توان با پول خود به صورت مستقیم خرید کرد و مجبور هستید به حساب دیگری پول را واریز کنید تا خرید را انجام دهد؛ بنابراین هزینه تراکنش اقتصاد بالا می رود.  

صفاری تاکید کرد: تا زمانی که تحریم ها و منابع مالی ما آزاد نشود، موانع و چالش هایی که باعث افزایش نرخ ارز می شود را نمی توان خنثی کرد. در اقتصادی که تحریم است این اتفاقات افزایش نرخ ارز و مسائل دیگر اجتناب ناپذیر است؛ بنابراین مسائل داخلی خیلی تاثیرگذار نیست و بیشتر معطوف به آزادسازی منابع ارزی و لغو تحریم ها است.