عراق به‌دنبال معافیت از توافق کاهش تولیدات اوپک پلاس در سال ۲۰۲۱

براساس اعلام وزیر نفت عراق، این کشور به دنبال این است تا در سه ماهه نخست سال ۲۰۲۱ خود را از پایبندی به توافق کاهش تولیدات اوپک پلاس معاف کرده و در سه ماه آتی به کاهش تولیدات متعهد بماند.

به گزارش راهبرد بانک، به نقل از رویترز، «احسان عبدالجبار» در خصوص این معافیت و در جریان سه ملاقات جداگانه با وزرای نفتی اوپک پلاس صحبت کرده است.

 وزیر نفت از تلاش‌های خود برای معاف کردن عراق از توافق کاهش تولیدات پرده برداری کرده و این موضوع را در سه ملاقات با وزرای نفتی اوپک در میان گذاشته است.

عبدالجبار ماه گذشته گفت که عراق تولیدات خود را در آگوست و سپتامبر به اندازه ۴۰۰ هزار بشکه دیگر در روز کاهش خواهد داد تا بدین ترتیب تولیدات مازاد خود را در سه ماهه پیش از آن جبران کند.

رقم مذکور علاوه بر ۸۵۰ هزار بشکه ای بوده کهبغداد در آگوست و سپتامبر نسبت به کاهش آن متعهد شده بود.

وی در آن زمان در جریان بیانیه‌ای مشترک با همتای سعودی خود گفته بود که عراق به تعدات خود در توافق اوپک پلاس به شدت پایبند بوده و تا آغاز آگوست به ۱۰۰درصد تعهدات خود عمل خواهد کرد.

مجموع صادرات عراق در آگوست به طور متوسط ۲.۶ میلیون بشکه در روز بوده که در مقایسه با ماه جولای افت داشته است.

براساس اعلام وزارت نفت عراق، صادرات از کرکوک از طریق بندر جیهان ترکیه در آگوست به طور متوسط ۹۷ هزار بشکه در روز و متوسط قیمت آن هر بشکه ۴۳.۷۰ دلار بوده است.

اوپک و متحدانش (اوپک پلاس) در حال حاضر و به منظور حمایت از قیمت‌ها در بحبوحه شیوع ویروس کرونا، تولیدات خود را به اندازه ۷.۷ میلیون بشکه در روز کاهش داده است.

 

منبع : ایبنا