تاملاتی در موضوع رد اعتبارنامه منتخب محترم گچساران و باشت

امروز تخصیص بودجه و پرداخت آن نیازمند لابی قوی در راهرو‌های سازمان برنامه و بودجه و وزارت امور اقتصادی و دارایی است.

به گزارش راهبرد بانک، سید رازق بهیار مقدم: بحث تایید یا رد اعتبارنامه نماینده منتخب گچساران و باشت که به طرز عجیب و باورنکردنی سوژه اول فضای مجازی در چند ماه اخیر بود حاوی نکاتی آموزنده و بلکه عبرت انگیز است که به مرور نمایان‌تر می‌شود:

۱. اصل و اساس چالش و دعوا بین چند نفر غیر هم زبان و غیر هم استانی با منتخب محترم بود که دعوا و اختلاف آنان هیچ ارتباطی با تحولات استان و شهرستان نداشت. حاج غلامرضا تاجگردون بعنوان چهره‌ای ملی و شناخته شده در سطوح بالا که به اندرونی نهاد‌های حاکمیتی نیز دسترسی داشته از اثرگذاری فراتر از یک نماینده برخوردار بود و همین اثرگذاری ایشان البته بدون رقابت با سایرین نبود.
در این رقابت‌ها البته لزوما بحث استان ما با استان‌های دیگر مطرح نبوده است. چرا که اساسا بخش عمده‌ای از فعالیت‌ها و اثرگذاری‌ها در بستر رقابت‌های محلی نبوده و نیست و موضوعات آن ملی و فراتر از استان هاست. از اینرو اثرگذاری تاجگردون در این عرصه‌ها لزوما ارتباطی با استان متبوع ایشان نداشت و اساسا رقبای وی نیز دقیقا نمی‌دانند که ایشان از کدام شهرستان مقابل آن‌ها قد علم کرده است. شاید تعجب نمایید که برخی از رقبای تاجگردون گچساران را با گرمسار اشتباه می‌گرفتند.

۲. اتفاقات این چندماه محدود به همین افرادی نبود که در رسانه‌ها اظهار نظر می‌کردند. شاید شاه کلید این حجم از مخالفت‌ها و کارشکنی‌ها یک بار هم مصاحبه‌ای نکرد و مخاطب هیچ رسانه‌ای قرار نگرفت. برای اینجانب با شناختی که از مخالفین منتخب محترم گچساران و باشت دارم البته همگی یک انگیزه واحد نداشتند.

 
برخی‌ها به زعم خودشان با انگیزه مبارزه با رانت، برخی‌ها با انگیزه حذف یک رقیب مقتدر در ۴ سال حضورشان در مجلس و برخی‌ها نیز با انگیزه‌های دیگر همچون گرفتن نبض فضای عمومی مجلس یا حتی رقابت با رییس مجلس در این کارزار سخت و نفس گیر اعتبارنامه آقای تاجگردون فعال بودند. مخلص کلام با هر انگیزه‌ای که بود فصل مشترک طراحان حذف تاجگردون که چنین سماجتی را برای مقابله با او مصروف داشتند ۲ چیز بود. نخست: عزم آنان برای حذف یا لااقل تضعیف نماینده‌ای که نمی‌توانستند نادیده اش بگیرند.
دوم: عدم آشنایی آنان با فرهنگ عشیره‌ای و بافت قومی منطقه ما و حتی ناآشنایی با عمق محرومیت منطقه.
آنان با شخص غلامرضا تاجگردون مشکل داشتند بدون توجه به عملکرد او در محرومیت زدایی از استانش.

۳. متاسفانه کارگردانان و فعالان پشت صحنه و اصلی این رقابت نفسگیر مستقیم یا غیرمستقیم از مخالفین استانی و شهرستانی ایشان هم بهره برداری کرده و استفاده ابزاری نمودند. آنان برای موجه جلوه دادن تلاش هایشان ناگزیر بودند به آمار و اطلاعات جمع آوری شده از محیط نیز متوسل شوند، اما این فقط بخش تزیینی ماجرا بود.

 
برای اثبات این مهم کافی است به حجم غیرطبیعی فضاسازی‌ها و مخالفت خوانی‌ها با منتخب گچساران و باشت توجه کرد که در طراز نماینده پایتخت و حتی شاید بیشتر از آن موضوع جوالان رسانه‌ها قرار گرفت. به مرور این قسمت از نمایشنامه چالش اعتبارنامه‌ای منتخب گچساران برای هم استانی‌ها نمایان‌تر خواهد گردید. اتحادی که تا امروز در صحن علنی مجلس به نمایش گذاشته شده است بخاطر جریان داشتن رقابت‌های آنان در پشت صحنه مجلس خیلی زود رنگ خواهد باخت.

۴. در بحرانی‌ترین سال مالی دولت در ۴۰ سال گذشته اکنون دو شهرستان ما برای قریب به یک سال بطور مستقیم و بیش از آن بطور غیرمستقیم بدون حافظ منافع خواهد بود. سایر شهرستان‌های استان نیز اگرچه نمایندگان خود را دارد، اما از یک پشتوانه مقتدر و متنفذ محروم گردید. امروز کشور ما با مشکل حاد ناهمخوانی دخل و خرج و پیشی گرفتن سرسام آور هزینه‌ها از درآمد‌ها و صعب و سخت شدن جذب بودجه و تجهیز منابع دست به گریبان است. امروز صرف پیش بینی بودجه و اعتبار در ردیف‌های بودجه‌ای سالیانه هیچ تضمینی برای تحقق آن نیست.

امروز تخصیص بودجه و پرداخت آن نیازمند لابی قوی در راهرو‌های سازمان برنامه و بودجه و وزارت امور اقتصادی و دارایی است.
من بعنوان یک شهروند از استان محروم کهگیلویه و بویراحمد این افتخار را داشتم و دارم که به واسطه حضور در یکی از حساس‌ترین جایگاه‌های اداری واقعیاتی از پشت صحنه سیاست و نحوه تعامل دولت و مجلس بویژه در خصوص جذب اعتبارات و تسهیلات بانکی و … از نزدیک مشاهده کنم.
واقعیت آن است که نمایندگان اگرچه بلحاظ حقوقی جایگاه برابری دارند، اما بلحاظ سیاسی و اداری اثرگذاری یکسانی ندارند. وقت گرفتن از وزیر و معاونین وزیر برای نمایندگان یکسان نیست. امضا گرفتن از یک وزیر برای یک نماینده سهل و برای دیگری صعب است.
مقامات دولتی به همه نمایندگان نگاه یکسانی ندارند. از یکی بیشتر حساب می‌برند و از دیگری کمتر. از امروز تا یک سال آینده جداول تخصیص اعتبارات و پرداخت‌ها را با قبل آن مقایسه کنید ببینید نمودار آن معنادار است یا خیر.

سخنم را با اشاره اجمالی به این آیات قرانی به پایان می‌رسانم:

قُلْ هَلْ نُنَبِّئُکُم بِالاخْسَرِینَ أَعْمَـٰلاً * الَّذِینَ ضَلَّ سَعْیُهُمْ فِی الْحَیَو'ةِ الدُّنْیَا وَ هُمْ یَحْسَبُونَ أَنَّهُمْ یُحْسِنُونَ صُنْعًا. (کهف‌/ ۱۰۳ و ۱۰۴)

بگو (ای پیامبر!) آیا من شما را آگاه بنمایم بر آن کسانی که اعمالشان زیان‌بارتر است؟! آنان کسانی هستند که سعی و کوشش آن‌ها در راه تحصیل زندگانی دنیا گم شده است در حالیکه خودشان می‌پندارند که از جهت کار و کردار، نیکو عمل می‌نمایند!
 
 
منبع : دنا