ارزیابی جدید صندوق بین‌المللی پول از رشد اقتصادی ایران

صندوق بین‌المللی پول در گزارش بروزرسانی خود از دورنمای اقتصادی جهان بعد از شیوع پاندمی کرونا، رشد اقتصادی ایران را در سال جاری منفی ۶درصد پیش‌بینی کرد.

به گزارش راهبرد بانک، به نقل از تارنمای صندوق بین المللی پول، این نهاد مستقر در واشنگتن در گزارش بروزرسانی خود با این نکته اشاره کرده است که آثار ناشی از بحران پاندمی ویروس پیش بینی این نهاد را از رشد اقتصادی جهان نسبت به برآوردهای قبلی دستخوش تغییر نزولی کرده است.

صندوق بین‌المللی پول در گزارش جدید خود که روز چهارشنبه منتشر شد، گفت که همه‌گیری جهانی کرونا بیش از آنچه این نهاد پیشتر گمان می‌کرد بر اقتصاد جهانی تاثیر منفی گذاشته است که روند بهبود پس از آن را کندتر می‌کند.

براساس این گزارش، در حالی که صندوق بین‌المللی پول پیشتر سقوط ۳ درصدی برای اقتصاد جهانی پیش‌بینی کرده بود، در گزارش جدید اعلام کرد که تحلیل‌ها حاکی است اقتصاد جهانی تا پایان سال جاری میلادی ۴.۹ درصد کوچکتر خواهد شد.

به گفته این نهاد بین‌المللی، هیچ قدرت اقتصادی از این همه‌گیری در امان نخواهد ماند. اقتصاد ایالات متحده آمریکا که بزرگترین در جهان است، امسال ۸ درصد کوچک می‌شود و کشورهایی که تنها از ارز یورو استفاده می‌کنند، سقوطی بیش از ۱۰ درصدی را در اقتصادشان تجربه خواهند کرد.

این در حالی است که اقتصاد ژاپن ۵.۸ درصد کوچکتر می‌شود و چین که تاکنون رشد اقتصادی بالایی را داشت، تنها یک درصد رشد را شاهد خواهد بود که بدترین عملکرد طی چند دهه اخیر است.

این نهاد در گزارش خود رشد اقتصادی ایران را برای سال ۲۰۲۱ مثبت ۳.۱ درصد پیش‌بینی کرده است.

رشد اقتصادی ایران در سال‌های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ به ترتیب منفی ۵.۴ و منفی ۷.۶ درصد بود.

 

 

منبع : ایبنا