خدمت جدید بانک مسکن به طرح ملی خانه‌سازی

بانک مسکن علاوه بر پرداخت تسهیلات ساخت به دو طرح ملی خانه سازی، مسولیت تامین مالی پروژه های زیربنایی این طرح ها را نیز پذیرفت.

به گزارش راهبرد بانک، به نقل از پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا، طرح مسکن مهر و طرح اقدام ملی تولید مسکن دو طرح بزرگ خانه سازی هستند که اولی از اواخر دهه ۸۰ با مقیاس ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار واحد مسکونی و دومی با مقیاس بیش از یک میلیون واحد مسکونی در سال ۹۶ تعریف شدند. البته در طرح اقدام ملی تولید مسکن فعلاً ساخت ۴۰۰ هزار واحد مسکونی در دستور کار وزارت راه و شهرسازی قرار دارد.

بانک مسکن تا کنون بیش از ۴۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات ساخت به طرح مسکن مهر پرداخت کرده است و در طرح اقدام ملی تولید مسکن که سال گذشته شکل عملیاتی به خود گرفت نیز این بانک قرار است نسبت به پرداخت تسهیلات برای ساخت ۱۴۰ هزار واحد مسکونی اقدام کند.

در این مقطع بانک مسکن در کنار حمایت مالی-اعتباری از ساخت واحدهای مسکونی طرح های دولت، برای تامین منابع مورد نیاز پروژه های زیربنایی این دو طرح نیز بسته مالی مشخص در نظر گرفته است.

براساس توافقی که بین بانک مسکن و وزارت راه و شهرسازی (شرکت عمران شهر جدید پردیس به نمایندگی از وزارت راه و شهرسازی) انجام شد، این بانک تا سقف یک هزار میلیارد تومان تسهیلات برای ساخت و تکمیل پروژه های زیربنایی شهر جدید پردیس به دولت پرداخت می کند.

شهر جدید پردیس کانون اصلی ساخت واحدهای مسکونی مهر است و در این مقطع نیز به دنبال اجرای طرح مسکن اقدام ملی،‌ بخشی از سری جدید واحدهای مسکونی ارزان ساز روی زمین های دولتی قرار است در شهر جدید پردیس احداث شود.

پردیس به لحاظ تعداد واحدهای مسکونی مهر ساخته شده در آن، جزو شهرهای دارای بیشترین خانه ارزان ساخته شده روی زمین های دولتی محسوب می شود. این شهر جدید همچنین به لحاظ قرار داشتن در مجاورت شهر تهران، طی سال های اخیر محل پذیرش تعداد زیادی از خانوارهای فاقد مسکن ساکن تهران بود.

بنابراین اهمیت بسته مالی یک هزار میلیارد تومانی بانک مسکن که برای شهر جدید پردیس تدارک دیده است از این منظر قابل بررسی و تحلیل است.

محمدحسن علمداری مدیر امور اعتباری بانک مسکن درباره جزئیات این بسته به هیبنا اعلام کرد: بانک مسکن تا سقف هزار میلیارد تومان برای تکمیل پروژه های زیربنایی فاز ۱۱ شهر جدید پردیس تسهیلات پرداخت می کند که البته این تسهیلات غیر از تسهیلاتی است که تا به حال برای ساخت واحدهای مسکونی مهر پرداخت شده است.

وی افزود، تسهیلاتی که در چارچوب بسته یک هزار میلیارد تومانی به شهر جدید پردیس برای توسعه امکانات شهری این منطقه پرداخت می شود به شکل مشارکتی خواهد بود به گونه ای که بعد از مسکونی شدن محله های این پروژه در شهر جدید پردیس و فروش عرصه واحدها توسط دولت به متقاضیان و خریداران واحدهای مسکونی طرح های مسکن مهر و مسکن اقدام ملی، اصل و سود مربوط به تسهیلات پرداختی به بانک مسکن باز پرداخت می شود.

به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا، در فاز ۱۱ شهر جدید پردیس ۵۵۴ برج ۱۵ طبقه (بلوک ۵۹ واحدی)توسط شرکت کوزو ساخته شده است. تراکم مسکونی در این منطقه از پردیس بیشتر از سایر مناطق است بنابراین توسعه سریع خدمات زیربنایی و روبنایی در این منطقه به جذب جمعیت سرریز شهر تهران توسط شهر جدید پردیس و صاحب خانه شدن خانوارهای واجد شرایط کمک ویژه خواهد کرد.

تسهیلات مشارکتی توسط بانک مسکن مطابق ضوابط تا سقف ۸۰ درصد هزینه ساخت پرداخت می شود.

طول دوره مشارکت در بسته یک هزار میلیارد تومانی، یکساله در نظر گرفته شده و طی ۳ سال این تسهیلات بازپرداخت خواهد شد.

بانک مسکن پیش از این در ساخت آزادراه پردیس نیز مشارکت مالی موثر انجام داده بود.

 

منبع : ایبنا