کرونا، عامل بی‌سابقه‌ترین رکود اقتصادی فرانسه پس از جنگ جهانی

روزنامه «لا دپش» با اشاره به پیامدهای اقتصادی ناشی از شیوع کرونا در فرانسه نوشت: با رکود نزدیک به ۶ درصدی تولید ناخالص داخلی در سه ماهه نخست سال میلادی جاری، اقتصاد این کشور تاکنون چنین رکودی را تجربه نکرده است.

به گزارش راهبرد بانک،این روزنامه فرانسوی روز سه شنبه در گزارشی، به از سرگیری فعالیت‌ها در فرانسه پس از ۵۵ روز قرنطینه عمومی اشاره کرد و نوشت: روز دوشنبه پایان قرنطینه‌ای بود که در ۱۷ مارس/۲۷ اسفند ۹۸ برای مبارزه با اپیدمی کرونا آغاز شد که تاکنون جان بیش از ۲۶ هزار نفر را در فرانسه گرفته است.

لا دپش افزود: اقتصادی که به طور کامل متحمل هزینه‌های سنگین شده، تلاش دارد خود را دوباره تقویت کند. با رکود تولید ناخالص داخلی نزدیک به ۶ درصد در سه ماهه نخست سال، اقتصاد کشور از زمان جنگ جهانی دوم تاکنون هرگز چنین رکودی را تجربه نکرده است. در حالی که بیکاری موقت مرتبط با این بحران بیش از ۱۲ میلیون نفر را درگیر می‌کند.

این روزنامه فرانسوی افزود: اکنون، چالش بزرگ بازگشت اقتصادی می‌تواند در کشوری آغاز شود که مصرف خانوارها در آن در سه ماهه نخست سال ۶ درصد کاهش داشته است. بازگشایی کافه‌ها و رستوران‌ها شاید در اوایل ماه ژوئن / اواسط خرداد همچنان مشروط به تکامل شیوع ویروس است.

فرانسه در حالی روز دوشنبه از قرنطینه خارج شد که «ادوارد فیلیپ» نخست وزیر این کشور تاکید دارد پایان قرنطینه به معنای پایان همه گیری نیست.

قانون تمدید وضعیت اضطراری ملی در فرانسه که به تصویب پارلمان (مجلس سنا و ملی) این کشور رسیده بود، به منظور بررسی در شورای قانون اساسی، نتوانست در موعد مقرر منتشر شود؛ لذا بنابر بیانیه کاخ الیزه، فرانسوی‌ها بر حسب احساس مسوولیت خود و نه براساس الزام آور بودن قانون، موظف به رعایت این قانون جدید هستند.

فرانسه روز سه شنبه در حالی دومین روز خروج از قرنطینه را تجربه می‌کند که ابتلای به کووید – ۱۹ با احتساب ۲۶۳ نفر فوتی در ۲۴ ساعت گذشته، تاکنون جان ۲۶ هزار و ۶۴۳ نفر را در این کشور گرفته است.

در فرانسه از ابتدای شیوع اپیدمی تاکنون، ۱۷۷ هزار و ۴۲۳ نفر به کرونا مبتلا شده‌اند و در عین حال ۵۶ هزار و ۷۲۴ نفر بهبود پیدا کرده اند.

 

منبع : ایرنا