آمادگی بانک توسعه صادرات برای پرداخت تسهیلات دانش‌بنیان

مدیرعامل بانک توسعه صادرات، گفت: این بانک آمادگی دارد تا به شرکت‌های دانش بنیان دارای شرایط تسهیلات پرداخت کند.

به گزارش راهبرد بانک، علی صالح آبادی امروز در نشست خبری ارائه گزارش عملکرد سالانه بانک‌ توسعه صادرات به مناسبت چهل و یکمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران، اظهار داشت: یکی از مباحثی که در سال جاری مدنظر داشتیم‌ مراقبت های ارزی با رویکرد ارائه خدمات بانکداری دیجیتال به مشتریان در شرایط تحریم بود. اولویت قرار گرفتن سرمایه در گردش بنگاه های صادراتی فعال در کنار پروژه های متنوع بانک در بخش های مختلف اقتصادی طی سال ۹۸ پیگیری شد.

وی افزود: اعطای تسهیلات صادراتی با حداقل نرخ سود از دیگر اولویت‌های ما در سال جاری بوده که تسهیلاتی که از طریق منابع بانک پرداخت می شود، با نرخ سود بین ۱۶ تا ۱۸ درصد و منابعی که از طریق صندوق توسعه ملی تامین می‌شود با نرخ سود ۱۱ درصد به صادرکنندگان اعطا می شود. همچنین براساس بسته حمایت از صادرات غیرنفتی که ابلاغ شد، تسهیلاتی که از طریق تلفیق منابع بانک و صندوق توسعه ملی پرداخت می‌شود با نرخ سود میانگین ۱۴.۵ درصد است.

مدیرعامل بانک توسعه صادرات با تاکید بر اینکه پیش از ابلاغ بسته حمایتی، ۳۰۰ میلیارد تومان علی الحساب از سوی صندوق توسعه ملی به بانک توسعه صادرات پرداخت شد و اخیرا نیز ۵۰۰ میلیارد تومان واریز شد گفت: علاوه بر این قرار است ۲۰۰ میلیارد تومان دیگر به ما اختصاص یابد و جمعا ۵۰ درصد دو هزار میلیارد تومان صندوق توسعه ملی به بانک توسعه صادرات اختصاص می‌یابد.

وی با بیان اینکه بانک توسعه صادرات بانک سپرده محور نیست و جمعا ۴۰ شعبه در سراسر کشور داریم، گفت: به صندوق توسعه ملی درخواست داده ایم که بانک توسعه صادرات سهم بیشتری از منابع این بانک داشته باشد و می خواهیم هزار میلیارد تومان دیگر از منابع این صندوق به بانک اختصاص یابد.

پرداخت تسهیلات ۱۲ درصدی به شرکت های دانش بنیان

مدیرعامل بانک توسعه صادرات در ادامه این گزارش تصریح کرد: یکی دیگر از اولویت های ما در سال جاری حمایت از شرکت های دانش بنیان به ویژه شرکت‌هایی با ظرفیت صادراتی بود. با ستاد نانو تفاهم‌نامه ای امضا شد و با معاونت علمی ریاست جمهوری نیز همکاری هایی صورت گرفت تا تسهیلاتی به شرکت‌های دانش بنیان پرداخت شود. در همین زمینه قراردادی با صندوق توسعه ملی امضا شد و ۲۰۰ میلیارد تومان سهم صندوق توسعه ملی و ۲۰۰ میلیارد تومان نیز از سوی بانک پرداخت خواهد شد و در مجموع ۴۰۰ میلیارد تومان منابع برای پرداخت تسهیلات به این شرکت ها تجهیز شده و آمادگی برای پرداخت وجود دارد.

وی به امضا تفاهمنامه با صندوق نوآوری و شکوفایی نیز اشاره کرد و افزود: براساس تفاهم صورت گرفته، تسهیلاتی با نرخ سود میانگین حدود ۱۲ درصد به شرکت های دانش بنیان پرداخت می شود.

این عضو شورای فقهی بانک مرکزی با بیان اینکه مقام معظم رهبری و دولت نیز تاکید موکد بر حمایت از شرکت های دانش بنیان دارند، گفت: بانک توسعه صادرات این آمادگی را دارد تا شرکت هایی که دارای شرایط هستند به ما مراجعه کرده تا تسهیلات را دریافت کنند.

صالح آبادی با اعلام اینکه میزان مطالبات معوق کاهش یافته از تعیین تکلیف این مطالبات خبر داد و افزود: تدوین بسته خدمات ارزی برای ۱۵ کشور همسایه از دیگر اولویت های ما بود که به صادرکنندگان تسهیلات ارزی و ریالی با اولویت صادرات به کشورهای همسایه پرداخت شد؛ همچنین یکی دیگر از اقدامات بانک توسعه صادرات در سال ۹۸، خرید ارز اسکناس صادرکنندگان به صورت نامحدود به نرخ سنا بود که خوشبختانه موفق شدیم تا با تفاهم با بانک مرکزی در این زمینه ارز اسکناس صادرکنندگان را در کنار حواله آنها از طریق صرافی بانک خریداری کنیم.

مدیرعامل بانک توسعه صادرات با تاکید بر اینکه حجم خرید اسکناس ارز قابل توجه بوده، گفت: در خصوص ارز حاصل از صادرات، صادرکنندگان تا ۲۰ درصد صادرات خود را می‌توانند به صورت اسکناس وارد کشور کنند که بانک توسعه صادرات به صورت نامحدود از آنها خریداری و در همان روز ریال به حساب صادرکنندگان واریز خواهد شد.

به گفته وی، ارائه مشاوره به صادرکنندگان از سوی کارشناسان بانک و برای گروه‌های مختلف، بررسی و با توجه به تقاضا و نیاز، کارشناسان در استان ها حضور یافته و مشاوره و راهنمایی لازم را به آنها ارائه می دهند. علاوه بر این در حوزه بانکداری دیجیتال نیز اقداماتی آغاز شده و به مرور مشتریان می توانند از خدمات این بانک استفاده کنند و شرکت ها نیز می‌توانند از طریق بانکداری باز به بانک متصل شوند و خدمات دریافت کنند.

صالح آبادی با تاکید بر اینکه ما جز تامین سرمایه و کارگزاری، اموال مازاد قابل توجهی نداریم، گقت: اگر در شورای پول و اعتبار این واحدها به عنوان اموال مازاد شناسایی شود، آمادگی واگذاری وجود دارد. یکی دیگر از تلاش‌های ما در سال جاری، انضباط مالی برای ‌عدم اضافه برداشت از بانک مرکزی  است گه حتی برای یک روز هم اضافه برداشت وجود نداشته و در بازار بین بانکی نیز بانک توسعه صادرات به جای متقاضی، عرضه کننده وجوه بوده و نقش مثبت و مفیدی را ایفا کرده است.

این عضو شورای فقهی بانک مرکزی، درباره تامین مالی پروژه های موجود در بانک، توضیح داد: با اقدامات مفیدی که انجام شد، پتروشیمی بوشهر به عنوان بزرگ‌ترین واحد منطقه با سرمایه ۲.۲ میلیارد یورو با عاملیت بانک توسعه صادرات و مشارکت بانک صنعت و معدن تا پایان سال افتتاح خواهد شد. خوراک‌ این مجتمع گاز است که از پارس جنوبی تامین شده و ۳ فاز دارد که فاز اول تا پایان سال به بهره برداری می‌رسد. این پروژه در عسلویه است و بیش از ۹۰ درصد محصول پروژه صادراتی است و با آغاز به کار این پروژه سالی یک میلیارد دلار ظرفیت صادرات پتروشیمی کشور افزایش خواهد یافت.

صالح آبادی با اشاره به اینکه پروژه بعدی، مجتمع فولاد اردکان یزد با ظرفیت تولید ۹۶۰ هزار تن آهن اسفنجی از محل منابع صندوق توسعه ملی با رقم سرمایه گذاری حدودا ۵۷ میلیون یورو یا ۱۴۵ میلیارد تومان که ۵۲ میلیون یورو را از سوی بانک تامین خواهد شد.

وی در ادامه از بیش از دو میلیارد دلار پروژه ارزی در بانک خبر داد و افزود: ایفای تعهدات ارزی واردکنندگان یکی از مهم ترین برنامه‌های ما در سال ۹۸ بود که بانک توسعه صادرات پیگیری کرده تا تعهدات ارزی واردکنندگان ایفا شود و در حد استاندارد بانک مرکزی هستیم و تعهد ایفا نشده غیر قابل توجیه در بانک توسعه نداریم. همچنین در زمینه ایفا تعهدات صادرکنندگان به عنوان یکی دیگر از اقدامات بانک که از جمله الزامات بانک‌ مرکزی است، بانک توسعه صادرات تلاش کرده تا با خریداری ارز از شرکت ها ارز، صادرکنندگان بتوانند ارز خود را به سامانه نیما بازگردانند.

مدیرعامل بانک توسعه صادرات با اشاره به شرایط پس از خروج آمریکا از برجام، توضیح داد: اقداماتی انجام شد تا خدمات بانک به نحو مناسب ارائه شود که اقداماتی از جمله تقویت روابط با کشورهای دوست و همکار برای جا به جایی منابع بانک صورت گرفت و مشکلی برای دسترسی به منابع وجود ندارد همچنین کانال های جایگزین سوئیفت نیز برای بانک ایجاد شد و در حال فعالیت است و سایر ساز و کارها به گونه ای است که برای دریافت و جا به جایی وجوه مشتریان مشکلی وجود ندارد.

پرداخت ۴ هزار و ۷۳۵ میلیارد تومان تسهیلات ریالی

وی درباره عملکرد ۹ ماهه سال ۹۸ بانک توسعه صادرات توضیح داد: بروات و اسناد وارداتی ٢٩١ میلیون دلار، اعتبار اسنادی و بروات وصولی صادراتی ٤١ میلیون دلار، حوالجات ارزی ٦٧٠ میلیون دلار، خرید و فروش ارز در بانک ٦٠٣ میلیون دلار، عملیات صرافی ٥٣٨ میلیون دلار، حجم تسهیلات اعطایی ارزی ٢٣٦ میلیون دلار بوده و جمعا دو میلیارد و ٣٨٠ میلیون دلار حجم عملیات ارزی بانک بوده است؛ همچنین در حوزه ال سی داخلی نیز ٣ هزار و ٧٤٢ میلیارد ریال کار انجام شده و ضمانتنامه های ریالی ١٨٥ میلیارد تومان و حجم تسهیلات ریالی نیز ٤ هزار و ٧٣٥ میلیارد تومان بوده است.

به گفته این عضو شورای فقهی بانک مرکزی، در بخش تسهیلات ریالی ٢٤ درصد رشد را نسبت به مدت مشابه سال قبل تجربه کرده و ١٢٠میلیارد تومان به دانش بنیان ها و ٥٢٨ میلیارد تومان نیز به شرکت‌های کوچک و متوسط داده شده است.

صالح‌آبادی در ادامه با تاکید بر پیش بنی وی از سال ۹۸، گفت: اگر ارز صادرکنندگان به چرخه اقتصادی کشور بازگردد و در بخش تقاضا کنترل‌های لازم را داشته باشیم که ارز برای واردات کالاهای غیرضروری اختصاص نیابد، ارز غیرنفتی کفاف کل واردات کشور را خواهد داد.

وی اولویت اول واردات کشور را مواد اولیه کارخانه های موجود، مواد دارویی، مواد غذایی و تجهیزات پزشکی دانست و گفت: این باعث می شود کارخانجات در ظرفیت مناسب تولید داشته باشیند و اشتغال کشور در سطح مناسب حفظ شود.

مدیرعامل بانک توسعه صادرات با اشاره به اتصال سامانه‌های ثبت سفارش به یکدیگر، گفت: اکنون هیچ محدودیت اسکناسی نداریم و در بخش حواله نیز عرضه و تقاضا در وضعیت متعادلی است.

به گفته این عضو شورای فقهی بانک مرکزی، عرضه اوراق انتشار اوراق گواهی اعتبار مولد (گام) که می‌تواند ابزاری برای تامین سرمایه در گردش بنگاه‌های تولیدی بدون درگیر شدن منابع بانک باشد، در بانک‌های ملی، ملت، صادرات و تجارت آغاز شد و بانک توسعه صادرات نیز جزو بانک‌های متقاضی بوده که بانک مرکزی به ۱۲ بانک در مرحله ابتدا اجازه آغاز به کار را داد، اما ۸ بانک دیگر نیز امکان فعالیت دارند.

 

منبع : ایبنا