پیش بینی بورس شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ / بیم و امید اهالی تالار شیشه‌ای در آغاز دومین ماه سال

بورس تهران با چالش به نسبت تازه‌ای با عنوان سقف معافیت مالیاتی مواجه شده. در روزهای اخیر تب و تاب این موضوع بالا گرفته است و همه منتظر تغییر سیاست دولت در زمینه تبصره س بند 6 قانون بودجه سال 1403 هستند. با وجود این، پیش بینی بورس نخستین روز معاملاتی اردیبهشت‌ماه چگونه خواهد بود؟

به گزارش راهبرد بانک، فروردین‌ ۱۴۰۳، با وجود شروع خوب نماگرهای تالار شیشه‌ای، خاطره خوشی در ذهن سهامداران بورس تهران ثبت نکرد. با پایان آخرین روز معاملاتی فروردین‌، شاخص کل تنها ۰.۴۶ درصد معادل ۱۰ هزار و ۱۷۳ واحد پیش رفت. در سوی دیگر، اوضاع نمادهای کوچک و متوسط بازار بدتر هم بود. شاخص هم‌وزن در پایان این ماه، بالغ بر ۲.۷ درصد، معادل ۲۰ هزار واحد عقب‌گرد داشت.

معاملات بورس تهران در آینه آمار و ارقام

تابلو بورس اوراق بهادار تهران، ارزش معاملات خرد (سهام، حق تقدم) را در روز چهارشنبه، هزار و ۸۸۵ میلیارد تومان نشان می‌داد. تابلو بورس اوراق بهادار تهران، حجم معاملات روز چهارشنبه را نیز ۵.۱ میلیارد برگه سهم ثبت کرد.

همچنین بررسی آمار مالکیت افراد حقیقی در این روز از خروج سرمایه آنها از بازار سهام حکایت دارد. شاخص ورود و خروج سرمایه در پایان معاملات روز چهارشنبه بورس از خروج ۴۳ میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومانی پول حقیقی از سهام، حق تقدم و صندوق‌های سهامی خبر می‌دهد.

پیش بینی بورس شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

در روزهای اخیر، بند ششم مالیاتی قانون بودجه سال ۱۴۰۳، توجه اهالی تالار شیشه‌ای جلب کرده است. تبصره‌ای که چالش جدیدی به شرکت‌های بورسی و فرابورسی تحمیل کرده است. اما جریان از چه قرار است؟

طبق بند س از تبصره ۶ قانون بودجه، مجموع معافیت‌ها، نرخ صفر مالیاتی، کاهش نرخ مالیاتی و سایر مشوق‌های مالیاتی اشخاص حقیقی و حقوقی از محل مجموع درآمدهای حاصل‌شده برای عملکرد سال ۱۴۰۳ کلیه مؤدیان به‌استثنای معافیت‌های دارای سقف زمانی مشخص و موارد مندرج در ماده (۱۳۹) قانون مالیات‌های مستقیم و قانون جهش تولید دانش‌بنیان برای اشخاص حقوقی تا سقف ۵۰۰ میلیارد تومان و اشخاص حقیقی تا ۵۰ میلیارد تومان قابل‌ اعمال است.

در این بند، سقف معافیت مالیاتی ۵۰۰ میلیارد تومانی برای شرکت‌های بورسی و صندوق‌های سرمایه‌گذاری در نظر گرفته شده است. پیش از این، شرکت‌هایی که در بورس پذیرفته شده بودند ۱۰ درصد معافیت مالیاتی داشتند و در واقع، ۲۲.۵ درصد درآمد عملکردی خود را به عنوان مالیات به دولت پرداخت می‌کردند.

حال اگر شرکتی ۱۰۰ همت درآمد عملکردی داشته باشد، پیش از این، از ۲.۵ همت معافیت مالیاتی بهره می‌برد اما با شرایط فعلی تنها ۵۰۰ میلیارد تومان از معافیت مالیاتی بهره می‌برد. این در حالی است که خاندوزی، وزیر امور اقتصاد و دارایی، چندی پیش اعلام کرده بود مالیات بخش تولید، کاهش بی‌سابقه داشته است.

از سوی دیگر این بند توسعه سرمایه‌گذاری غیرمستقیم در بازار را با چالش مواجه خواهد کرد. چراکه اگر انتخاب اهالی تالار شیشه‌ای، صندوق‌های سرمایه‌گذاری باشد، مشمول مالیات می‌شوند. از همین رو علاوه بر توسعه سرمایه‌گذاری غیرمستقیم در بازار سرمایه، صندوق‌های سرمایه‌گذاری با چالش خروج منابع و نقدینگی مواجه خواهند شد.

تضعیف صندوق‌های سرمایه‌گذاری می‌تواند عواقب جدی برای بازار سهام و همچنین تامین مالی دولت و بخش خصوصی در پی داشته باشد. در همین راستا سهامداران و فعالان بازار سهام در نامه‌ای سرگشاده به رئیس مجلس، خواهان برخی تغییرات در قانون بودجه ۱۴۰۳ شدند. شایان ذکر است پیشنهاد رئیس سازمان بورس در نامه‌ای که به دست رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس رسیده، افزایش ۵۰۰ میلیارد تومان دیگر به سقف مالیاتی فعلی است.

باید دید برآیند کشمکش میان بورسی‌ها و دولت به نفع بازار سهام تمام خواهد شد یا خیر. نتیجه این موضوع در صورتی که با تغییر این بند از قانون بودجه همراه باشد، بسته به فرم جدید قانون، می‌تواند تاثیر مثبتی بر جریان معاملات بگذارد.

خبر دیگری که جریان معاملات روز آغازین هفته را تحت تاثیر قرار می‌دهد، تشدید تنش‌های ژئوپولیتیک است. به نظر می‌رسد در صورتی که این دست تنش‌ها همچنان در سطح بالا باقی بماند، در روز شنبه، بازار واکنشی منفی به آن نشان دهد. در حال حاضر، اتفاقات صبح جمعه نشان می‌دهد خطر جدی‌ای در پیش نیست و ریسک‌ها در حال کاهش است. بنابراین برای پیش بینی بورس شنبه، به نظر می‌رسد خریداران کفه سنگین‌تر ترازوی جریان دادوستد‌ها را تشکیل دهند.