نکات مهم تعویض روغن موتور خودرو که باید بدانید / روش تشخیص روغن موتور اصل

همواره یکی از دغدغه‌های اصلی رانندگان خودرو شرایطی است که بر بازار حاکم است، بازار لوازم یدکی خودرو و تعویض روغنی‌ها و دلیل اصلی و عمده آن قیمت لوازم سرویس دوره‌ای است. دو نوع خرید قطعات لوازم سرویس دوره‌ای مرسوم است یکی از طریق اعتماد به تعمیرکار و دیگری خرید مستقیم از بازار لوازم یدکی شهر و دیار که هر کدام مزایا و معایبی دارد.

به گزارش راهبرد بانک، همه شغل‌ها شریف است اما در هر شغلی متاسفانه سودجویانی نیز فعالیت می‌کنند، اولین موضوع در این رابطه بحث اعتماد است اما از این موضوع که گذر کنیم معمولا آن دسته از تعویض روغنی‌هایی که جنس اصل استفاده می‌کنند در شرایط عادی سود خود را نیز در نظر می‌گیرند لذا از شرکت‌های متعدد خرید نمی‌کنند و معمولا کالاهای مورد نیاز خود را از یک شرکت تامین می‌کنند تا با خرید بالا بتوانند حاشیه سودی علاوه بر اجرت تعویض روی کالا نیز ایجاد کنند از این رو ممکن است به سمت تولیدکنندگان با کیفیت پایین‌تر بروند که البته با توجه به استانداردهای حداقلی برای روغن و فیلترها تا حدی می‌توان به آن محصولات اعتماد کرد اما متاسفانه اصل موضوع زمانی است که کالای تقلبی وارد بازار شده و متاسفانه این چرخه با حضور برخی سودجویان در صنف تعویض روغنی کامل می‌شود.

به طور مثال در روغن موتور چرخه گالن روغن بار دیگر به چرخه برمی‌گردد و در اختیار برخی کارگاه‌های غیر مجاز قرار گرفته و با روغن نامرغوب پر شده و در اختیار مشتریان قرار می‌گیرد و رصد این امر کار بسیار بسیار سختی است، یا در خصوص فیلترها مختلف خودرو نیز همین اتفاق رخ می‌دهد، به طور مثال مدیای فیلتر یا به اصطلاح فیبر که باید لایه‌های مشخصی داشته باشد کمتر استفاده شده یا مدیا یا فیبر نامرغوب در کارگاه‌ها غیرمجاز تولید شده و در نهایت با بسته‌بندی برندهای معروف به تعویض روغنی عرضه می‌شود.

این چرخه‌های باطل زمانی رخ می‌دهد که مصرف کننده نهایی عملا نظارتی روی خرید کالاهای مرتبط با سرویس دوره‌ای خود ندارد، حتی در مواردی دیده شده در برخی نمایندگی‌های مجاز نیز متاسفانه این اتفاق به صورت غیر قانونی افتاده است اما در این خصوص باید کار به بازرسان شرکت مادر سپرده شود اما در موارد شخصی پیشنهاد می‌شود خرید روغن و فیلترها از مراکز خرید لوازم یدکی خودرو باشد یا فروشگاه‌های برندهای معتبر و شناخته شده. این امر دو مزیت دارد ابتدا اینکه ممکن است با قیمت پایین‌تری نسبت به تعویض روغنی کالا خریداری شود و از طرف دیگر به جعبه، اصالت کالا نیز می‌توان اعتماد کرد. هرچند در بازار نیز کالای تقلبی وجود دارد اما با گرفتن فاکتور و همچنین استفاده از تجربه تعویض کار روغن برای تایید اصالت کالا خریداری شده عملا کالای خریداری شده از دو مرجع مورد تایید قرار می‌گیرد.

یکی از راه‌های تعیین اصالت کالا در ایران استفاده از شناسه کالا است اما متاسفانه با تقلب در این امر و عدم خروج شناسه استفاده شده در سیستم ممکن از آن نیز سو استفاده شود. بنابراین در فرآیند خرید لازم است هریک از شاخصه‌های مربوط به محصولات را بشناسیم که در این مطلب به شاخصه‌های اصلی در انتخاب یک روغن موتور مناسب می‌پردازیم.

نکاتی در مورد خرید روغن موتور

ابتدا آنکه در خرید روغن موتور باید علاوه بر شاخص‌های زیر به شرایط آب و هوایی و مدل خودرو نیز توجه شود همچنین مهم‌ترین نکته، خرید روغن موتور اصل است که در دفترچه راهنمای ماشین از طرف کارخانه سازنده اعلام شده است. اما به صورت خلاصه ۵ نکته اساسی یا شاخصه برای خرید روغن موتور باید مورد توجه قرار گیرد.

۱.سطح کیفی API

این شاخص برای اولین بار از سوی انجمن نفت ایالات متحده تعیین شده و سطح عملکرد روغن موتور را در پیشرانه‌های بنزینی یا دیزلی مشخص می‌کند، حروف S و C به ترتیب مربوط به پیشرانه‌های بنزینی و دیزلی است و هر حرف به دنبال خود حرف دیگری دارد که سطح عملکرد را نشان می‌دهد مانند SN یا SL که حتما در خرید روغن به این حروف برخورده‌اید. نکته جالب در این مورد این است که هرچه حرف دوم به انتهای حروف الفبای انگلیسی نزدیک باشد سطح کیفیت روغن موتور بالاتر است. به عبارت ساده‌تر SN از SL کیفیت بالاتری داشته و در نهایت قیمت بالاتری نیز دارد.

۲.ویسکوزیته

عدد ویسکوزیته نشان دهنده سطح غلظت روغن موتور و به معنای مقاومت روغن در برابر روانکاری است و با واحد SAE اندازه‌گیری می‌شود، به زبان ساده هرچه عدد ویسکوزیته پایین‌تر باشد روغن رقیق‌تر و روان‌تر در دمای پایین است و عدد ویسکوزیته بالاتر نشان دهنده روغن غلیظتر و مناسب دمای بالاتر است.

۳. نوع روغن موتور

روغن موتورها بر اساس نوع پایه آن‌ها به سه دسته تقسیم می‌شوند: معدنی یا مینرال ، مصنوعی یا تمام سنتتیک و نیمه مصنوعی یا نیمه سنتتیک.

روغن‌های سنتتیک به طور کلی کیفیت بالاتر و عملکرد بهتری نسبت به روغن‌های مینرال دارند، طبیعی است که در این صورت قیمت بالاتری نیز داشته باشند.

۴. افزودنی‌ها

روغن موتورهای تمام سنتتیک و نیمه سنتتیک دارای افزودنی‌های مختلفی هستندکه بر سطح کیفیت روغن و درنهایت عملکرد موتور می‌افزاید، به طور مثال برخی از روغن‌موتورها دارای مواد ضد سایش، پاک کننده، ضد کف، ضد اکسیداسیون هستند که البته بر کیفیت روغن موتور و محافظت از موتور تاثیر خواهند داشت.

۵. برند و شرکت تولیدکننده

شاخصه اصلی در این بخش برند است، برندهای روغن‌موتور مختلفی در کشور مشغول فعالیت هستند، برندهایی که بعضا حتی تبلیغات فراوانی هم دارند اما آنچه مهم است، استفاده از روغن موتور با برند اصیل و معتبر است از این رو پس از انتخاب شاخصه‌های یک تا ۴ بهتر است برند برتر در روغن موتور خود را انتخاب کرده و از آن خریداری کنید قطعا هریک از شاخصه‌های فوق در قیمت روغن موثر است بنابراین سعی کنید روغن با سطح کیفی مناسب که کارخانه سازنده توصیه کرده‌است را از برند معتبر خریداری کنید.

روغن موتور

” در هنگام خرید انواع فیلتر و روغن خودرو به کدشناسه و رهگیری، نشان استاندارد و اصالت و برندهای معتبر داخلی توجه کنید و از طریق کد دستوری اصالت سنجی *۴*٧٧٧٧*۴# می‌توانید اصالت کالا را مورد بررسی و سنجش قرار دهید.”

《در بازار قطعات خودرو کالای استاندارد که قیمت تولیدکننده و مصرف‌کننده بر روی آن درج و همچنین تشخیص اصالت کالا بر اساس کد یکتا به شماره پیامکی اصالت کالا ارسال می‌شود، یک نیاز و خواست جامعه مصرف‌کنندگان، تعمیرکاران خودرو و اتوسرویس‌ها است که تحت عنوان «خرید شفاف»، با درج قیمت تمام شده کالا، و با هشتک قطعه تقلبی یا (#فیک_پارت) پیگیری می‌شود.》