حرکت به سمت کارت‌های هوشمند؛ گامی بلند در کاهش جرائم بانکی

مدیرعامل شرکت پرداخت الکترونیک سداد حرکت به سمت کارت‌های هوشمند را گامی بلند در کاهش جرائم بانکی عنوان کرد.

به گزارش راهبرد بانک، محمد مهدی صادق با اشاره به ضرورت مهاجرت سیستم بانکی از کارت‌های مغناطیسی به کارت‌های هوشمند گفت: از نظر فنی، هر زمان که ما بخواهیم در سیستم بانکی به سوی EMV برویم، دیر است چرا که استفاده از کارت‌های هوشمند سال‌های زیادی است که در دنیا مطرح و عملیاتی شده و باید در ایران نیز از این تکنولوژی استفاده شود.

مدیرعامل شرکت پرداخت الکترونیک سداد ادامه داد: در مسیر مهاجرت از کارت‌های مگنت به سوی کارت‌های هوشمند فقط موضوع فرهنگی مطرح نیست، بلکه اعتقاد دارم ذات کارت‌های مگنت امکان و خطر ایجاد تقلب و جرایم را دارد که نیاز است تا این کارت‌ها به صورت تدریجی از شبکه بانکی حذف شوند تا امکان فراد کاهش پیدا کند.

وی تاکید کرد: مهاجرت به EMV الزامی است اما گام برداشتن در این مسیر با توجه به شرایط تحریم و مشکلات ایجاد شده موانعی را پیش روی سیستم بانکی قرار داده که نیاز است تا از جوانب مختلف به تحول تکنولوژی کارت و حرکت به سوی کارت هوشمند به صورت کلان نگاه شود و بررسی‌های لازم صورت گیرد.

صادق افزود: موضوع جرایم و تقلب در سیستم بانکی و پرداخت، یک بخش فرهنگی و یک بخش تکنولوژیک دارد که در هر زمینه باید اقدامات لازم در راستای کاهش جرایم انجام شود؛ تاکید دارم که موضوع کارت‌های هوشمند و حرکت به سوی EMV یک راه حل تکنولوژیک برای کاهش جرایم است اما انجام اقدامات فرهنگی در عین حال ضرورت دارد.

مدیرعامل شرکت پرداخت الکترونیک سداد با بیان اینکه با مهاجرت و حرکت به سوی EMV تمامی مشکلات در حوزه جرایم و تقلب‌های شبکه پرداخت و بانکی برطرف نخواهد شد، خاطرنشان کرد: باید موضوعات زیرساختی در زمینه جرایم و تقلب در دستور کار قرار گیرد، چرا که اعتقاد دارم با مهاجرت به EMV همه مشکلات فراد در شبکه پرداخت برطرف نخواهد شد اما در زنجیره حل مشکل جرایم شبکه بانکی موضوع مهاجرت به کارت‌های هوشمند و غیر مغناطیسی از اهمیت بالایی برخودار بوده و در حلقه مهمی در زنجیره مبارزه با تقلب در تراکنش است ولی تمام این زنجیره نیست.

وی افزود: موضوع تشخیص جرایم و تقلب در سوییج‌های بانکی و پرداخت از اهمیت بالایی برخودار است که باید بر روی آن نگاهی جدی شود تا جرایم شناسایی و کنترل شود.

صادق در خصوص میزان تقلب در شبکه پرداخت الکترونیک کشور، تاکید کرد: باتوجه به حجم تراکنش‌های حضوری و غیر حضوری که بر روی شبکه پرداخت الکترونیک کشور وجود دارد، در حال حاضر میزان تقلب و جرایم غیر قابل قبول نیست و نسبت به میزان تراکنش‌ها مطلوب است؛ البته کاهش ریسک و میزان جرایم و تقلب باعث بهبود شبکه پرداخت و مطلوب شدن فضا می‌شود، اما میزان فراد در شبکه پرداخت کشور به حدی نیست که بگوییم به دلیل  عدم حرکت به سوی کارت‌های هوشمند دارای چیپ، حجم بسیار زیاد و غیر قابل قبولی از تقلب و جرایم را در کشور داریم.

مدیرعامل پرداخت الکترونیک سداد ادامه داد: واقعیت این است که جرایم و تقلب در حوزه سیستم پرداخت و بانکی وجود دارد و ضروری است که با آن برخورد شود؛ بسیاری از مشکلاتی که در حوزه تقلب وجود دارد ناشی از عدم آگاهی مشتریان و موضوعات فرهنگی است که تکنولوژی می‌تواند ریسک‌ها را کاهش دهد و باعث امنیت بیشتر و در نهایت کاهش وقوع جرایم شود.

صادق با اشاره به آمادگی قابل قبول زیرساخت‌های سخت افزاری نظام پرداخت برای حرکت به سوی کارت‌های هوشمند تاکید کرد: با مهاجرت به سوی کارت‌های هوشمند و پیاده‌سازی EMV، از نظر سخت‌افزاری هزینه بسیار زیادی تحمیل نخواهد شد چرا که بسیاری از دستگاه‌های سخت‌افزاری موجود به خصوص در بحث دستگاه‌های کارتخوان قابلیت پشتیبانی از کارت‌های هوشمند را دارند و صرفا بخشی از ناوگان قدیمی باید بروزرسانی شود.

مدیرعامل پرداخت الکترونیک سداد افزود: بر اساس بررسی‌های انجام شده، بالغ بر ۹۰ درصد دستگاه‌های کارتخوان از فناوری EMV پشتیبانی می‌کنند و به تدریج دستگاه‌هایی که از کارت‌های هوشمند پشتیبانی نمی‌کنند نیز با توجه به افزایش هزینه‌های نگهداری، مشکلات فنی و خرابی در حال جایگزینی با دستگاه‌های به روز هستند.

صادق در خصوص افزایش امنیت تراکنش‌های مبتنی بر ابزار تلفن همراه گفت: امنیت تراکنش‌های موبایل محور با طرح شاهکار بانک مرکزی و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات افزایش خواهد داشت و در عین حال با ورود به حوزه EMV و عملیاتی شدن پروژه کارت‌های هوشمند به صورت گسترده، تاثیراتی جدی در زمینه امنیت و تراکنش‌های مبتنی بر موبایل ایجاد خواهد شد.

 

منبع : ایبنا