تا پایان آبان وصول هزار میلیارد تومان مالیات شناسایی شده

رییس سازمان بازرسی کل کشور گفت: سازمان مالیاتی حدود هزار میلیارد تومان از ۴ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان مالیات شناسایی شده را تا پایان آبان وصول کرده است.

به گزارش راهبرد بانک، حجت الاسلام و المسلمین حسن درویشیان که در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما حضور یافته بود، با بیان اینکه این سازمان، امسال تا پایان آبان، ۴ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان مالیات شناسایی نشده را شناسایی و معرفی کرده است، گفت: سازمان امور مالیاتی هم برای این مالیات‌ها، برگ تشخیص صادر کرده که حدود هزار میلیارد تومان از این مبلغ وصول شده است.

وی با اشاره به تعریفی از فساد و قرائت بند یک ماده یک قانون ارتقای سلامت نظام اداری و مقابله با فساد افزود: قانون‌گذار علاوه بر فعل، برخی ترک فعل‌ها را هم جرم دانسته است که حتما با این ترک فعل‌ها هم طبق قانون برخورد می‌شود.

این مقام مسئول اضافه کرد: یکی از اولویت‌ها و رویکردهای مهم سازمان بازرسی کشور‏، پیگیری و شناسایی بسترهای فسادزا و اصلاح آن است که بخش قابل توجهی از این بسترها باید توسط قوه مجریه‏، اصلاح شود. بخشی از این بسترها هم ناشی از قوانین و مقررات است که باید اصلاح شود.

وی افزود: تسهیلات کلانی بدون گرفتن تضمین‌های لازم پرداخت می‌شود که بیشتر آن به ساختارهای ناکارآمد و فسادزا مربوط می‌شود. رییس سازمان بازرسی کل کشور با تاکید بر اینکه طرح جامع مالیاتی‏، سامانه مالیاتی و سامانه‌های تجارت باید تکمیل و به هم مرتبط شوند، افزود: بسیاری از این فسادها با اصلاح ساختار و تکمیل این سامانه‌های الکترونیکی جلوگیری می‌شوند.

حجت الاسلام و المسلمین درویشیان گفت: ارزیابی ما از سامانه‌ها این است که هنوز کامل، مرتبط و هوشمند نیستند و علت بخشی از فسادها هم ناشی از این است. بخشی از فسادها ناشی از نقص در ساختار خصوصی‌سازی است که باید اصلاح شود.

وی اظهار داشت: دولت بر اساس قانون برنامه پنجم توسعه مکلف شد در مدت دو سال صندوق‌های فروش مکانیزه را برای فروشگاه‌های بزرگ ایجاد کند، اما این اتفاق نیفتاد و دوباره در برنامه ششم توسعه برای آن زمانی را در نظر گرفتند که پیگیریم تا در زمان مقرر، این اتفاق بیفتد. اگر در مسیر اجرایی انجام این تکلیف، کوتاهی شده باشد حتما به عنوان ترک فعل‏، تعقیب می‌کنیم مگر اینکه دلایلی ارائه کنند که تقصیری متوجه آن‌ها نباشد.

رییس سازمان بازرسی کل کشور با تاکید بر لزوم شفافیت در اقتصاد گفت: به جز موارد محرمانه بقیه فعالیت دستگاه‌ها باید در سامانه‌ها به طور شفاف، مشخص و در دسترس عموم مردم قرار گیرد و این موضوع از رانت نیز جلوگیری می‌کند.

وی با بیان اینکه یکی از رویکردهای این سازمان، پیشگیری از وقوع جرم است و به همین منظور نظارت‌های به موقع در دستور کار ماست از جمله در مناقصات و مزایده‌های دستگاه‌های مختلف است، تصریح کرد: به طور متوسط سالانه ۲۵ هزار مناقصه و مزایده را نظارت می‌کنیم. در سه مناقصه یکی از شرکت‌های دولتی، پیش از انعقاد قرارداد، ۶۱ میلیون یورو از میزان قرارداد کاهش یافت.

حجت الاسلام و المسلمین حسن درویشیان افزود: در سازمان بازرسی کل کشور، دفتر حمایت از تولید و سرمایه گذاری داریم که از تولیدکنندگان، کارآفرینان و مدیران سالم و خطرپذیر حمایت می کند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه بسیاری از فسادها ناشی از بسترهای فسادزا است و ساختارهایی وجود دارد که ایجاب می کند فساد شکل بگیرد، گفت: یکی از این بسترها در حوزه قیر است که سازمان بازرسی به آن ورود کرده و پیشنهاداتی را هم ارائه کرده و بخش قابل توجهی از آن اصلاح شده است.

رییس سازمان بازرسی کل کشور افزود: دولت لایحه تضاد منافع را به مجلس شورای اسلامی تقدیم کرده است که از مجلس درخواست می کنیم با دقت و با استفاده از نخبگان و کارشناسان نسبت به تصویب آن در اسرع وقت اقدام کنند.

وی با برشمردن مصادیقی از این تضاد منافع گفت: برخی از این مصادیق در این لایحه پیش بینی شده است که امیدواریم به زودی این لایحه تصویب شود. حجت الاسلام درویشیان افزود:‌ تاکید بر اقدامات پیشگیرانه، پیگیری ترک فعل‌ها، حمایت از تولید و کارآفرینی و مدیران شجاع و قانون‌گرا و مبارزه با فساد بدون اغماض از جمله رویکردهای سازمان بازرسی کل کشور است.

وی با بیان اینکه قائل به این نیستم که فساد در کشور سیستمی شده است، گفت: اما در نظام برگرفته از مبانی و آموزه های دینی، حتی یک فساد هم زیاد است و حتما باید برخورد قاطع و جدی شود. رییس سازمان بازرسی کل کشور گفت: یکی از علت‌های نبود فعالیت جدی در حوزه تولید و کارآفرینی و محقق نشدن منویات مقام معظم رهبری در اقتصاد مقاومتی، فساد است.

 

منبع : ایبنا