مبادلات ایران و آذربایجان افزایش ۷۴ درصدی داشت

وزیر صمت گفت: از سال ۲۰۱۴ تاکنون حجم مبادلات تجاری ایران و جمهوری آذربایجان رشد ۷۴ درصدی داشته است.

به گزارش راهبرد بانک،رضا رحمانی در حاشیه دیدار با معاون نخست وزیر آذربایجان و در جمع خبرنگاران اظهار داشت: سران دو کشور در رشد روابط تجاری و اقتصادی تاکید دارند و در حال حاضر فرصتی طلایی برای گسترش روابط میان دو کشور فراهم شده است به گونه‌ای که زمینه همکاری هیچ گاه تا به این حد گسترش نیافته بود.

وی ادامه داد: احداث یک شهرک صنعتی از مهمترین مباحثی بود که امروز با معاون نخست وزیر آذربایجان در مورد آن دیدار و گفتگو داشتیم. رحمانی افزود: تاکنون برای نقطه یابی احداث این شهرک رایزنی‌های بسیاری شده و مطالعات گسترده‌ای صورت گرفته است، ولی در نهایت مقرر گشته که این شهرک در اردبیل و در ناحیه مرز مشترک ایران و آذربایجان احداث شود.

وزیر صمت افزود: احداث این شهرک صنعتی مشترک به گسترش روابط تجاری میان دو کشور کمک شایانی خواهد کرد و ما باید تلاش کنیم تا تجار ایرانی و آذربایجانی ترغیب شوند و در این چارچوب سرمایه گذاری‌های لازم را انجام دهند.

رحمانی تصریح کرد: ایجاد تعرفه ترجیحی میان دو کشور از دیگر مواردی بود که امروز با طرف آذربایجانی بحث و گفتگو شد و به نتایج خوبی در این مورد دست یافتیم و قرار است تفاهم نامه‌های تعرفه ترجیحی در سفر چند ماه آتی رئیس جمهور آذربایجان به ایران به امضا برسد.

وی افزود: از دیگر مباحثی که امروز مورد بحث و بررسی قرار گرفت استفاده از ظرفیت‌های ایران در تشکیل کریدور شمال به جنوب برای گسترش تجارت با کشور آذربایجان بود. وزیر صنعت گفت: ایران می‌تواند در تجارت با جمهوری آذربایجان برای انتقال تولیدات این کشور به کشورهای جنوبی همسایه خود و بالعکس نقش مهمی ایفا کند.

خواهان توسعه روابط با ایران هستیم 

معاون نخست وزیر آذربایجان گفت: علاقه مندیم که در همه زمینه‌ها از جمله سیاسی، اقتصادی، انرژی، حمل و نقل و تجارت، روابط موفقیت آمیز خود را با ایران بیش از پیش توسعه دهیم. شاهین مصطفی اف در دیدار با وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران افزود: در حال حاضر روابط میان ایران و آذربایجان بسیار موفقیت آمیز و مثال زدنی است به طوری که در یک سال گذشته حجم تجارت میان ایران و آذربایجان افزایش ۳۱ درصدی داشته است.

وی اضافه کرد: زمینه‌های بسیار خوبی برای فعالیت شرکت‌های ایرانی در جمهوری آذربایجان فراهم شده و در یک سال گذشته تعداد شرکت‌های ایرانی فعال در جمهوری آذربایجان، به هزار و ۵۴۱ شرکت رسیده است.

مصطفی اف ادامه داد: سرمایه گذاری مناسبی از طریق ایران در آذربایجان شکل گرفته و در حال حاضر سه میلیارد دلار حجم سرمایه گذاری ایران در این کشور است. وی با اشاره به فعالیت‌های مشترک مهم میان ایران و آذربایجان گفت:​ هم اکنون در شهرک نفچالا خودروسازی و ساخت قطعات یدکی کامیون شکل گرفته و پروژه اتوبوس سازی نیز در شهرک هاجر آغاز شده است.

معاون نخست وزیر آذربایجان افزود: همچنین در شهرک پلارمین هم کارهای مقدماتی داروسازی مشترک انجام شده است. وی گفت: ظرفیت‌های تجارت ایران و جمهوری آذربایجان بسیار گسترده است و ما می‌خواهیم از این پتانسیل استفاده بهینه کنیم.

مصطفی اف افزود: علاوه بر فعالیت در منطقه صنعتی آزاد مشترک که در حال شکل گیری است مسئله تجارت ترجیحی میان ایران و جمهوری آذربایجان نیز از اهمیت بالایی برخوردار است و در این خصوص نیز مذاکرات بسیار خوبی با طرف ایرانی شده است.

معاون نخست وزیر آذربایجان ادامه داد: عزم عالی‌ترین مقام دو کشور بر گسترش روابط میان ایران و جمهوری آذربایجان است و باید تاجران دو کشور برای سرمایه گذاری متقابل بیش از پیش ترغیب شوند.

 

منبع : ایبنا