بانک جهانی کمک ۵۲.۵ میلیون دلاری به افغانستان کرد

بانک جهانی یک بسته‌ جدید کمک مالی به ارزش ۵۲.۵ میلیون دلار را به‌منظور حمایت از پروژه‌ گاز افغانستان رونمایی کرده است.

به گزارش راهبرد بانک،  در اعلامیه‌ بانک جهانی آمده است که هدف حمایت از پروژه‌ی گاز، تامین پایدار گاز طبیعی برای دستگاه‌های تولید برق در مناطق شمال افغانستان است.

پروژه‌ی گاز افغانستان کمک‌های مالی و فنی را مستقیم در بخش‌های احداث، بهره‌برداری و حفظ و مراقبت خط لوله گاز شبرغان – مزار شریف و تأسیس یک واحد تصفیه‌ی گوگرد و دیگر آلوده‌کننده‌های هوا از گاز طبیعی فراهم می‌کند.

همچنان گفته شده است که ایجاد یک چارچوب اداری و حقوقی پایدار و سیستم شفاف مدیریت قراردادها در مطابقت با معیارهای جهانی بخش گاز از دیگر بخش‌هایی است که از سوی «پروژه‌ی گاز افغانستان» فراهم می‌شود.

در اعلامیه‌ی بانک جهانی به نقل از هنری کرالی، رییس دفتر این بانک در افغانستان آمده است: با سرمایه‌گذاری روی زیربناهای تولید گاز توقع می‌رود این پروژه در آینده‌ی نزدیک در میزان تولید و افزایش دسترسی مردم به انرژی برق در افغانستان، که در حال حاضر بسیار کم است بهبود قابل ملاحظه بوجود آورد و همچنان نقشی مطلوب را در کاهش فقر نیز ایفا کند.

در همین حال بانک جهانی گفته است که پروژه‌ی گاز افغانستان بخشی از تعهدات درازمدت گروه بانک جهانی به افغانستان و همچنان کشورهای در حال توسعه است تا برای شهروندان این کشورها انرژی مطمئن، ارزان و پایدار فراهم کند.

براساس این اعلامیه، حمایت از روند استحصال و تولید گاز از منابع داخلی و استفاده‌ی مطلوب آن در تولید انرژی برق، در درازمدت سبب افزایش دسترسی پایدار مردم افغانستان به شبکه انرژی برق می‌شود.

بانک جهانی اخیرا نیز یک بسته کمک مالی به ارزش ۹۸.۸ میلیون دلار را برای تضمین دو سرمایه‌گذاری خصوصی در بخش انرژی در افغانستان اعلام کرده بود.