۱۷.۷ میلیون خانوار یارانه معیشتی دریافت کردند

رییس سازمان برنامه و بودجه از پرداخت یارانه معیشتی به ۱۷ میلیون و ۷۰۰ هزار خانوار خبر داد و گفت: افراد جدیدی که مشمول دریافت یارانه شوند، در ماه آینده به صورت یکجا یارانه دو ماه را دریافت می‌کنند.

به گزارش راهبرد بانک،  محمد باقر نوبخت  در حاشیه جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی گفت: طبق هدف گذاری‌های صورت گرفته در جلسه امروز اقتصاد مقاومتی باید صادرات غیر نفتی را در سال آینده به ۴۸ میلیارد دلار برسانیم.

رییس سازمان برنامه و بودجه کشور افزود: ما در شرایط تحریمی قرار داریم و نمی‌توانیم ارز نفتی را در بودجه لحاظ کنیم، به همین دلیل باید صادرات غیر نفتی خود را گسترش دهیم. وی ادامه داد: در سال‌های گذشته بیش از ۵۰ میلیون دلار از صادرات نفتی درآمد داشتیم که در حال حاضر این بخش از منابع ارزی را نداریم و باید از منابع ارزی دیگری استفاده کنیم و آن منابع دیگر، صادرات غیر نفتی است.

وی افزود: صادرات غیرنفتی ما به ۱۵ کشور اطراف صورت می‌گیرد و باید صادرات خود را به این کشورها گسترش دهیم. نوبخت گفت: جلسه امروز معطوف به گسترش صادرات غیرنفتی بود تا به چه ترتیبی موانع صادرات خود را به این ۱۵ کشور برطرف کنیم و طبق هدفگذاری‌های صورت گرفته ۲۴ میلیارد دلار صادرات غیرنفتی را که در حال حاضر داریم به ۴۸ میلیارد دلار در سال آینده برسانیم.

نوبخت خاطر نشان کرد: در این جلسه ساز و کارهای افزایش صادرات غیر نفتی مطرح شد و همه سعی ما بر این است که کشور را به گونه‌ای مدیریت کنیم تا بتوانیم بودجه را از ارز حاصل از نفت جدا کنیم.

پرداخت یارانه حمایتی به متقاضیان جامانده

رییس سازمان برنامه و بودجه کشور گفت: افرادی که متقاضی دریافت یارانه حمایتی هستند باید به سایت وزارت رفاه مراجعه و ثبت نام کنند و در صورت لزوم یارانه آنها پرداخت خواهد شد. نوبخت افزود: برنامه ریزی وزارت رفاه برای دریافت یارانه حمایتی برای ۶۰ میلیون نفر که حدود ۱۸ میلیون خانوار می‌شود بود و تا به حال ۱۷ میلیون و ۷۰۰ هزار خانوار این یارانه معیشتی را دریافت کردند.

وی افزود: افرادی که متقاضی دریافت یارانه معیشتی هستند باید به سامانه‌ای که وزارت رفاه مشخص کرده مراجعه کرده و درخواست خود را در آن ثبت کنند و در کمتر از یک ماه به تقاضای آنها رسیدگی شده و کسانی که از نظر وزارت رفاه مشمول دریافت می‌شوند یارانه مورد نظر را دریافت خواهند کرد.

نوبخت گفت: سازمان برنامه و بودجه افرادی را که مشمول این دریافت شوند در ماه آینده به همراه کسانی که مشمول دریافت یارانه از قبل بودند به صورت یکجا پرداخت‌ها را انجام خواهد داد. وی با اشاره به اینکه افرادی که یارانه معیشتی حق آنها بوده و این ماه این یارانه را دریافت نکردند گفت: هر دو ماه را به صورت یکجا دریافت خواهند کرد.

رییس سازمان برنامه و بودجه گفت:‌ منابعی که از اصلاح قیمت حامل‌های انرژی و سهمیه بندی کردن بنزین حاصل می‌شود به مردم برگردانده خواهد شد. نوبخت افزود: سهمیه بندی بنزین را از ۲۶ آبان شروع کردیم و یارانه‌های این ماه را از محل تنخواه پرداخت کردیم و برای ماه آینده به فاصله یک ماه بعد از ۲۴ آذرماه این اقدام انجام خواهد شد.

وی ادامه داد: در صورتی که فهرست افرادی که یارانه معیشتی خود را دریافت نکرده اند از طرف وزارت رفاه زودتر به دست ما برسد پرداخت آنها هم انجام خواهد شد. رییس سازمان برنامه و بودجه گفت: این سازمان نظارت و مدیریت بر پرداخت‌ها را بر عهده دارد و ما بعد از گذشت یک ماه گزارش رقم دریافتی حاصل از مدیریت سوخت را به مردم ارائه خواهیم داد.

نوبخت ادامه داد: در صورتی که رقم حاصل از مدیریت سوخت بیشتر از پیش بینی ما هم باشد، ما حق استفاده از آن را نداریم و همه آن را به مردم بر می‌گردانیم. وی در پاسخ به این سوال که آیا ممکن است میزان یارانه معیشتی افزایش پیدا کند گفت: از الان برای این موضوع نمی‌توانیم نظر دهیم و یا انتظاری ایجاد کنیم.

رییس سازمان برنامه و بودجه افزود: سیاست وزارت رفاه پرداخت یارانه به ۶۰ میلیون نفر یا ۱۸ میلیون خانوار بود و در حال حاضر ۲۴ میلیون نفر خارج از اجرای این سیاست هستند و اینکه همه انتظار داشته باشند این رقم را دریافت کنند این انتظار برآورده نخواهد شد، زیرا از اول هم قرار نبود به همه ۸۴ میلیون نفر یارانه پرداخت شود.

نوبخت گفت: کسانی که باید یارانه دریافت می‌کردند و در این دوره دریافت نکردند نگران نباشند، زیرا به مرور افرادی که شایسته دریافت باشند، وجوه شان را دریافت خواهند کرد. وی در خصوص حذف یارانه پرداختی ماهیانه به برخی از افراد گفت: طبق تبصره ۱۴ قانون بودجه، دولت موظف است سه دهک از افراد یارانه بگیر را که حدود ۲۴ تا ۲۵ میلیون نفر هستند، حذف کند، اما هنوز این کار انجام نشده، زیرا در حال حاضر تنش‌ها و گرانی‌هایی وجود دارد و وزارت رفاه ترجیح می‌دهد تا اطلاع ثانوی این یارانه‌ها را حذف نکند.

رییس سازمان برنامه و بودجه کشور افزود: مردم در شرایط اقتصادی سختی هستند و این پرداخت‌ها برای آنها قابل توجه نیست، به همین دلیل ترجیح می‌دهیم پرداخت‌ها به صورت گذشته انجام شود.

نوبخت با بیان اینکه یارانه معیشتی حاصل از اصلاح قیمت بنزین سیاست دیگری را دنبال می‌کند گفت: با توجه به شرایط تحریمی و سختی که مردم در آن قرار دارند رقمی به آنها پرداخت می‌شود که در حال حاضر دولت ۶۰ میلیون نفر نیازمند را مشخص کرده و این اقشار متوسط رو به پایین هستند و دیگر قرار نیست افرادی که وضعیت مالی مناسبی دارند این رقم را دریافت کنند.

وی در خصوص مشکلات سامانه رفاه برای ثبت نام افراد برای دریافت یارانه معیشتی گفت: وقتی تعداد زیادی از افراد به صورت همزمان به این سامانه مراجعه می‌کنند، سامانه با مشکل روبرو می‌شود.

 

منبع : ایبنا