وام بدون سود و کارمزد راچگونه و از کجا بگیریم؟

مدیر منطقه آذربایجان شرقی و اردبیل بانک سینا گفت: بانک سینا وام بدون سود و کارمزد خود را تا سقف 3 میلیارد ریال در قالب طرح «آفتاب» به مشتریان حقیقی و حقوقی اعطا می‌کند.

به گزارش راهبرد بانک،بر اساس این گزارش، محمدرضا بالایی در نشست با خبرنگاران با بیان اینکه بانک سینا با شناخت درست نیازهای اقشار متوسط و خاص جامعه که به دنبال دریافت تسهیلات «بدون سود» هستند، طرح تسهیلاتی «آفتاب» را معرفی کرده است، اظهار کرد: تسهیلات این طرح که بدون سود و با کارمزد صفر پرداخت می‌شود، ویژه سپرده‌های قرض‌الحسنه پس‌انداز است.

وی افزود: خط بانکداری اجتماعی در بانک سینا پیش از این به عنوان حوزه بانکداری اسلامی یا بانکداری قرض‌الحسنه شناخته می‌شد که هدف آن ارائه تسهیلات قرض‌الحسنه به گروه‌های حمایتی، اقشار گروه هدف بنیاد مستضعفان، مددجویان و… بوده است که با تغییر رویکرد، اکنون موضوع پرداخت وام‌های حمایتی و قرض‌الحسنه را جدی‌تر دنبال می‌کند.

میزان و شرایط وام قرض‌الحسنه بدون کارمزد

بالایی گفت: برای دریافت وام قرض‌الحسنه بدون کارمزد آفتاب، افتتاح یک حساب قرض‌الحسنه با حداقل موجودی ۵۰ هزار تومان لازم است و افراد می‌توانند بر اساس میانگین یک ماهه تا ۱۲ ماهه این حساب درخواست وام کنند. بسته به اینکه موجودی یا همان رسوب سپرده قرض‌الحسنه افراد چند ماه است، مبلغ وام می‌تواند به میزان ۱۳.۱ درصد این موجودی تا ۱۴۷.۲ درصد آن باشد. به عنوان مثال اگر فردی برای مدت شش ماه مبلغ یکصد میلیون تومان را در این حساب قرار دهد، می‌تواند با فرض بازپرداخت ۱۲ ماهه، مبلغی حدود ۸۲ میلیون تومان وام قرض‌الحسنه دریافت کند و مجموع موجودی خود را به ۱۸۲ میلیون تومان برساند.

وی ادامه داد: مدت بازپرداخت این تسهیلات بین ۶ تا ۴۸ ماه متغیر است و بر اساس مدت زمان ایجاد میانگین حساب و بازپرداخت، ضریب تسهیلات یعنی نسبت وام دریافتی به میانگین سپرده، تعیین می‌شود.

بالایی خاطرنشان کرد: سقف وام پرداختی به افراد در این طرح ۳۰۰ میلیون تومان است، مشروط به آن‌که مانده اصل تسهیلات خرد اعطایی و کارت اعتباری فرد در بانک سینا از این مبلغ بالاتر نباشد.

وامی که می‌توان منتقل کرد

مدیر منطقه آذربایجان شرقی و اردبیل بانک سینا تصریح کرد: موضوع جذاب دیگر این طرح بانک سینا، امکان انتقال امتیاز این وام به سایر افراد است. یعنی پس از اینکه فرد سپرده‌گذاری کرده و موعد دریافت وام فرا رسید، می‌تواند امتیاز دریافت وام را به پدر، مادر، همسر، فرزندان، خواهر و برادر خود با تکمیل فرم انتقال امتیاز واگذار کند.

وی خاطرنشان کرد: همچنین کارفرمایان حقیقی نیز می‌توانند امتیاز وام خود را با ارائه مدارک مربوط به سوابق بیمه‌ای که حداقل باید سه ماه باشد و تکمیل فرم انتقال امتیاز وام، به پرسنل زیرمجموعه منتقل کنند.

بالایی در بخش دیگری از سخنان خود به تسهیلات بانک سینا در مناطق محروم ۲ استان آذربایجان شرقی و اردبیل اشاره کرد و گفت: چاراویماق در آذربایجان شرقی و گرمی در اردبیل به عنوان ۲ منطقه‌ای هستند که از سوی بنیاد مستضعفان کم برخوردار تشخیص داده شده‌اند و این بانک تنها در شهرستان چاراویماق به یک هزار و ۲۴۴ متقاضی یک هزار و ۷۷ میلیارد ریال تسهیلات داده است.

وی با بیان اینکه این بانک در استان‌های آذربایجان شرقی و اردبیل ۳۹۵ هزار مشتری از صنوف مختلف دارد، گفت: این منطقه با ۲۳ شعبه و ۲ باجه جزو مناطق برتر بانک سینا در کشور محسوب می‌شود.

وی منابع در اختیار این منطقه را ۴۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال اعلام کرد و گفت: ۸۲ درصد این منابع را که ۶۱ درصد آن منابع ارزان قیمت هستند به صورت تسهیلات به متقاضیان داده ایم.

بالایی ادامه داد: منابع بانک سینا در این منطقه ۲۴ درصد و مانده مصارف آن ۱۵ درصد افزایش داشته و تسهیلات پرداختی از سوی منطقه آذربایجان شرقی و اردبیل بانک سینا سه هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال بیشتر از تعهدات بوده است.

منبع: خبرگزاری فارس