ثبت نام در سامانه مالیاتی تنها توسط ۴۰ درصد پزشکان انجام شده است

معاون سازمان مالیاتی اعلام کرد: با وجودی که هم مجلس و هم دولت در فراخوان پزشکان و وکلا در سامانه مالیاتی پیگیر بوده‌اند، اما تاکنون فقط ۴۰ درصد پزشکان در این سامانه ثبت نام کرده‌اند.

به گزارش راهبرد بانک،  محمد مسیحی شامگاه یکشنبه با حضور در برنامه تیتر امشب شبکه خبر با بیان این مطلب افزود: مالیات تابع نظام مالیاتی است که اگر هر جزئی از آن به درستی عمل نکند به هدف عالیه که وصول مالیات به معنای واقعی است نخواهیم رسید.

وی با اشاره به اینکه اجتناب از پرداخت مالیات در کنار فرار مالیاتی در تمامی کشورها نظام‌های مالیاتی را تهدید می‌کند، اظهار داشت: اقتصاد نفتی از یک طرف و سطح معافیت‌های مالیاتی از طرف دیگر، بخش‌های نظام مالیاتی را از تیررس مالیات خارج کرده و این‌ها موجب شده است در کشور ما فرار مالیاتی نسبت به کشورهای دیگر بالاتر باشد.

معاون سازمان امور مالیاتی گفت: براساس برآوردها ۳۵ هزار تا ۴۰ هزار میلیارد تومان به طور متوسط فرار مالیاتی داریم. مسیحی افزود: ۴۰ درصد معافیت مالیاتی، عددی معادل ۵۰ هزار میلیارد تومان را به اقتصاد کشور تحمیل می‌کند. همچنین فرار مالیاتی ۴۰ هزار میلیارد تومانی نیز نشان می‌دهد ۸۰ هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی و معافیت مالیاتی داریم.

وی تصریح کرد: معافیت مالیاتی فرار مالیاتی را تحت تاثیر زیادی قرار می‌دهد که مصداق بی عدالتی است که جامعه به سمت فرار مالیاتی می‌رود. معاون سازمان امور مالیاتی خاطرنشان کرد: جامعه پزشکی با الزام قانونی، به عنوان گروه پیشرو در اجرای قانون است و کانون وکلا نیز برای اعلام اسامی اعلام آمادگی کرده که بعد از هدفمندکردن قانون، به ریزداده‌های مالیاتی خواهیم رسید.

معاون سازمان امور مالیات درباره ضعف در زیرساخت‌های مالیاتی گفت: ابتدایی‌ترین زیر ساخت، اطلاعات است؛ بنابراین پاسخ‌ها بر اساس برآوردهای غیر رقیق است که از زبان مسئولان شنیده می‌شود به طوری که برخی می‌گویند به اندازه ۴۰ درصد اقتصاد کشور، فرار مالیاتی داریم و هم معافیت مالیاتی که عدد آن همان ۱۰۰ هزار میلیارد تومان می‌شود.

 

منبع : ایبنا