۵۷ درصد از متقاضیان موفق به دریافت وام ازدواج شدند/ مهم‌ترین چالش‌های پرداخت تسهیلات ازدواج چیست؟

مرکز پژوهش‌های مجلس طی گزارشی به عملکرد بانک‌ها در زمینه پرداخت وام ازدواج در سال 1402 پرداخته است که بر این اساس از مجموع 927 هزار و 396 مورد تقاضای تسهیلات ازدواج، 526 هزار و 360 نفر موفق به دریافت این تسهیلات شده‌ا‌ند.

به گزارش راهبرد بانک، مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی به تازگی با انتشار گزارشی به ارزیابی عملکرد بند الف تبصره ۱۶ قانون بودجه ۱۴۰۲ یا به عبارت دیگر، عملکرد بانک‌ها در زمینه پرداخت وام‌های ازدواج، فرزندآوری، ودیعه، خرید و جعاله مسکن و همچنین تسهیلات مرتبط با جهیزیه ایرانی پرداخته است. مرکز پژوهش‌های مجلس نه تنها آمارهای تازه‌ای از پرداخت این وام‌ها را برای عموم افشا کرده، بلکه در بخش پایانی گزارش خود نیز پیشنهاداتی برای بهبود عملکرد بانک‌ها در اعطای این تسهیلات ارائه داده است. بخش اول گزارش مرکز پژوهش‌ها مربوط به وام قرض‌الحسنه ازدواج است که در ادامه این گزارش مورد بررسی قرار می‌گیرد.

کدام استان‌های بیشترین وام ازدواج را پرداخت کردند؟

بررسی‌های مرکز پژوهش‌ها از عملکرد تسهیلات ازدواج جوانان به تفکیک استان از ابتدای سال ۱۴۰۲ تا روز ۲۰ آبان ماه امسال، حاکی از آن است که بانک‌های استان تهران با پرداخت ۱۳ هزار و ۴۱۷ میلیارد تومان وام ازدواج بیشترین رقم را در میان استان‌های دیگر ثبت کرده و دو استالن خراسان رضوی و خوزستان با پرداخت به ترتیب ۹ هزار میلیارد تومان و ۷.۱ هزار میلیارد تومان تسهیلات، در رده‌های بعدی قرار دارند. در سوی مقابل اما سه استان سمنان، ایلام و کهگیلویه و بویراحمد نیز کمترین آمار پرداخت وام ازدواج را رقم زده‌اند.

رشد ۳۲ درصدی پرداخت وام ازدواج در سال ۱۴۰۲

مهم‌تر از آنکه بانک‌های هر استان چه میزان وام پرداخت کرده‌اند، آن است که چند درصد از ثبت‌نام‌کنندگان در هر استان موفق به دریافت تسهیلات ازدواج شده‌اند.

بر این اساس، بانک‌های استان کردستان با اعطای وام به ۷۱.۵۶ درصد از متقاضیان، بهترین عملکرد را داشته است. رده‌های دوم و سوم این رده‌بندی نیز به استان‌های کهگیلویه و بویراحمد و همچنین همدان اختصاص دارد که به ترتیب ۶۶.۶۷ درصد و ۶۶.۳۲ درصد از متقاضیان وام ازدواج در این استان‌ها موفق به دریافت این تسهیلات شده‌اند.

ضعیف‌ترین عملکرد اما در استان سیستان و بلوچستان ثبت شد؛ طوری که تنها ۴۰.۵ درصد از متقاضیان تسهیلات ازدواج در این استان، مبلغ این وام را دریافت کردند. پس از آن نیز استان‌های آذربایجان غربی و هرمزگان با ارقام ۴۶.۳۵ درصد و ۵۰ درصدی در رده‌های بعد قرار گرفتند.