قیمت طلا و سکه ۲۷ آذر ۱۴۰۲ / تعطیلی بازارهای جهانی به رکود بازار داخلی دامن می‌زند؟

قیمت طلا و سکه در حالی روزهای رکودی را سپری می‌کند که سال جدید میلادی در راه است و بازارهای جهانی در آستانه تعطیلات کریسمس هستند. برخی فعالان بازار طلا معتقدند این تعطیلات، رکود بازار داخلی را تشدید می‌کند.

به گزارش راهبرد بانک، قیمت طلا و سکه در نخستین روز هفته با وجود ثبات فاکتورهای اساسی تعیین قیمت در این بازار، روند باثباتی نداشت. قیمت طلا کاهشی شد و سکه‌های سنگین رشد محدودی داشتند. هر چند که بازار طلا از ابتدای سال در شرایط رکودی به سر می‌برد اما معامله‌گران امید دارند در ماه‌های پایانی سال رونق تاحدودی به این بازار برگردد.

در جدول زیر قیمت طلا و انواع قطعات سکه در لحظه گشایش بازار امروز قابل مشاهده است.

فعالان بازار طلا مسائل خاورمیانه را عامل اصلی نوسان انس جهانی طلا می‌دانند. آنها می‌گویند اخبار سیاسی بلافاصله روی قیمت‌های جهانی اثرگذار است بنابراین در طول سال، رخدادهای سیاسی اثر بیشتری بر روند قیمت‌ها دارد. با این وجود معامله‌گران این بازار معتقدند در زمان‌هایی مانند پایان سال میلادی نمی‌توان انتظار نوسان شدید قیمت‌ها را داشت.

گفتنی است بازارهای جهانی در تعطیلات پایانی هفته قرار دارند و قیمت انس جهانی روی رقم ثابت ۲۰۱۹ دلاری ایستاده است.

برگشت سکه بهار به کانال ۲۵ میلیونی 

روز شنبه ۲۵ آذر ۱۴۰۲ قیمت سکه امامی با رشد محدود ۱۰ هزار تومانی با رقم ۲۹ میلیون و ۶۰۵ هزار تومان معامله شد. سکه‌ بهار افزایش ۹ هزار تومانی داشت و به کانال ۲۶ میلیون تومانی صعود کرد اما در پایان معاملات روز شنبه این قطعه به کانال ۲۵ میلیونی برگشت و با قیمت ۲۵ میلیون و ۹۹۷ هزار تومان معامله شد.

در نخستین روز هفته سایر قطعات سکه بدون تغییر قیمت معامله شدند. قیمت نیم‌سکه با رقم ۱۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، ربع سکه ۱۰ میلیون و ۵۰۰هزار تومان و سکه گرمی با رقم پنج میلیون و ۸۰۰ هزار تومان معامله شد.

روند نزولی طلا ادامه دارد؟

روز شنبه قیمت طلا برخلاف سکه کاهش داشت. هر مثقال طلای ۱۸ عیار با افت ۱۰۹ هزار تومانی با رقم ۱۰ میلیون ۶۴۲ هزار تومان معامله شد. هر گرم طلای ۱۸ عیار کاهش ۲۶ هزار تومانی داشت و با رقم دو میلیون و ۴۵۹ هزار تومان معامله شد. قیمت طلای دست دوم نیز به دو میلیون و ۴۲۴هزار تومان رسید.

روز ۲۵ آذر، حباب سکه رشد داشت. حباب سکه‌‌ امامی ۱۶۰ هزار تومان، سکه بهار ۱۴۳ هزار تومان، نیم‌سکه ۷۷ هزار تومان، ربع سکه ۳۷ هزار تومان و سکه گرمی ۱۹ هزار تومان رشد داشت.