به گزارش راهبرد بانک، به نظر میرسد تماسهای زیادی در همتا بهعلت عدم دریافت مالکیت در هنگام خرید گوشی دستدوم (کارکرده) وجود دارد. از این رو کانال اطلاعرسانی ثبت تلفن همراه (رجیستری) با تاکید بر لزوم دریافت مالکیت دستگاه هنگام خرید گوشی دستدوم، به ذکر نکاتی که باید هنگام خرید گوشی به آنها توجه کرد، پرداخته است.
با اجرای طرح رجیستری، تنها دستگاههایی که از مبادی قانونی وارد کشور شده و یا پیش از شروع طرح رجیستری روشن بودهاند، میتوانند بدون هرگونه محدودیت زمانی، از شبکههای اپراتوری استفاده کنند. در غیراینصورت دستگاه پس از اولین اتصال به شبکه، پیامک هشدار دریافت کرده و پس از مدتزمان کوتاهی، قطع میشود.
در ابتدا لازم است تا دستگاهی که قصد خریداری آن را دارید، به حالت تنظیمات کارخانه برگردانده یا اصطلاحاً ریست فکتوری کنید تا درصورتیکه شناسه (IMEI) دستگاه جعلی یا کپی شده باشد، با بازگرداندن به تنظیمات کارخانه، به شناسه (IMEI) واقعی بازگردد. پس از این اقدام، دستگاه را روشن و #۰۶#* را روی آن شمارهگیری کرده و تطابق شناسه (IMEI) نمایش دادهشده با شناسه (IMEI) درجشده روی جعبه را کنترل کنید. در صورت عدم تطابق این دو شناسه (IMEI)، از خرید دستگاه صرفنظر کنید.
در این مرحله، برای شناسه (IMEI) درجشده روی جعبه، استعلام اصالت کنید. در پاسخ استعلام اصالت، حتماً به قانونی بودن، تطابق مشخصات پاسخ استعلام اصالت (مدل و برند ذکرشده در پاسخ) با مشخصات ظاهری دستگاه، شرکت واردکننده، نوع واردات، نوع ارز، آکبند یا دستدوم بودن دستگاه توجه کنید.
در صورت تصمیم قطعی برای خرید دستگاه، از فروشنده بخواهید مالکیت دستگاه را از طریق سامانه همتا، به سیمکارت شما انتقال دهند. در صورت انجام این فرآیند توسط فروشنده، یک پیامک از HAMTA برای سیمکارت خریدار ارسال خواهد شد. باید توجه داشت که همتا هیچگونه خدماتی مبنی بر در اختیار گذاشتن شماره مالک قبلی یا دریافت مالکیت به کاربر نمیدهد و درصورت عدم دریافت مالکیت هنگام خرید گوشی دستدوم، کاربر متضرر خواهد شد.
حتماً در حضور فروشنده، دستگاه را به کمک کد فعالسازی موجود در پیامک HAMTA برای سیمکارت دلخواه خود فعالسازی و پیامک فعالسازی موفق برای سیمکارت خود را از HAMTA دریافت کنید. در آخرین مرحله، حتماً کنترل کنید که شناسه (IMEI) ذکر شده در پیامک تأیید فعالسازی، با شناسه (IMEI) نمایش دادهشده از طریق #۰۶#* یا درجشده روی جعبه، تطابق کامل دارد.
درصورتیکه از فروشگاه خرید میکنید، پس از فعالسازی موفق دستگاه برای سیمکارت خود، حتماً از فروشنده، فاکتور معتبری دریافت کنید که شناسه (IMEI) دستگاه در آن ذکر شده و دارای مهر فروشگاه است. هرگونه مشکلات احتمالی در آینده، به کمک ارائه این فاکتور معتبر، قابل پیگیری در مراجع قضایی خواهد بود.