شکل‌گیری سامانه‌های مبارزه با قاچاق در دستگاه‌ها

رییس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی وزارت صمت با تاکید بر اینکه باید دستگاه‌ها وظایف خود را در الکترونیکی کردن انجام دهند، گفت: سامانه‌ها شکل گرفته و دستگاه‌ها در حال تبادل اطلاعات هستند.

به گزارش راهبرد بانک، رییس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی وزارت صمت با اشاره به سامانه‌های تعیین شده در راستای مبارزه با قاچاق گفت: در قانون مبارزه با قاچاق، سامانه‌های مختلفی در نظر گرفته شده که گمرک یکی از ۵ سامانه اصلی (کارت بازرگانی، مجوزهای تجاری، تامین ارز، حمل و نقل بین الملل و تشریفات گمرکی) است.

علی رهبری افزود: سامانه‌ها شکل گرفته اند و دستگاه‌ها در حال تبادل اطلاعات هستند و مجوزها نیز به صورت الکترونیکی صادر می‌شود؛ بنابراین دستگاه‌ها باید وظایف خود را در الکترونیکی کردن و تبادل اطلاعات انجام دهند که گمرک در تبادل اطلاعات کوتاهی کرده و خوب عمل نکرده است.

وی تصریح کرد: گمرک اطلاعات ثبت سفارش را برخط دریافت می‌کند، اما اطلاعات پس از گمرک که شامل پروانه ترخیص و اطلاعات که نشان دهنده ترخیص کالا است را وزارت صمت، بانک مرکزی و وزارت راه نیاز دارند و گمرک در سال ۹۸ وب سرویس‌ها را برای تهیه اطلاعات تهیه کرد.

رهبری افزود: بر اساس گزارش دستگاه‌های مختلف گمرک در اینباره کار خود را به خوبی انجام نداده چرا که ۲۹ درصد اظهارنامه‌های واردات، ۲۵ درصد اطلاعات صادرات و ۹۷ درصد اطلاعات ترانزیت نیز صادر نشده که این موارد نشان دهنده کوتاهی گمرک است.