ایجاد شیوه‌های نوین تامین مالی/ بانک‌ها محور تامین مالی تولید

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس با تاکید بر ضرورت جداسازی اقتصاد از بانک محور بودن گفت: باید به سمت ابزارهای نوین تامین مالی حرکت کنیم.

به گزارش راهبرد بانک، الیاس حضرتی با تاکید بر اینکه استفاده از روش های نوین تامین مالی بخش تولید امروزه در کشورهای مختلف در حال انجام است، بیان داشت: با توجه به اینکه امروزه مشکل اول بسیاری از واحدهای تولیدی منابع مالی واحدهای تولیدی است، باید برای تامین منابع آنها فکری شود.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه اقتصاد ایران بانک محور است، افزود: با توجه به مشکلاتی که برای بانک ها در حوزه تامین مالی واحدهای تولیدی به وجود آمده باید این وابستگی بخش تولیدی کاهش یابد.

این نماینده مردم در مجلس دهم، با تاکید بر اینکه روی دیگر سکه تسهیلات دهی بانک ها به واحدهای تولیدی مشکلات این واحدها و ناتوانی در بازگرداندن منابع است، تصریح کرد: معوقات بانکی در این حوزه موضوع مهم دیگری است که علاوه بر اینکه شبکه بانکی را با مشکل مواجه کرده، موجب بروز اختلال در واحدهای تولیدی نیز شده است.

حضرتی با بیان اینکه در ادامه مشکلات پیش روی شبکه بانکی نقدینگی بسیار نیز دغدغه ای شده است، افزود: برای رفع نیازهای مالی واحدهای تولیدی چند راه حل مطرح است. یکی این است که همچنان به بانک ها برای تسهیلات دهی فشار بیاوریم که بانک ها توان تامین این حجم از  نیاز واحدهای تولیدی را ندارند.

این نماینده مردم در مجلس دهم، با تاکید بر اینکه راه حل دوم برای رفع مشکلات مالی واحدهای تولیدی دور کردن مولفه ها از اقتصاد محور بودن است، گفت: باید اقتصاد کشور بازار محور شود. وی ادامه داد: با بازار محور شدن اقتصاد، بازار مالی در تامین نقدینگی و نیازهای مالی واحدهای تولیدی سهیم خواهد شد که اکنون این سهم در حدود ۱۵ درصد بوده و برای اقتصاد ایران کم است.

این نماینده مردم در مجلس دهم، با بیان اینکه کشورهایی که اقتصاد آنها به سمت بازار محور حرکت کرده اند بورس قوی و وسیعی دارند، گفت: شرکت های زیادی اکنون وارد بورس شده و اکنون بخشی از نیازهای مالی واحدهای تولیدی از طریق بورس تامین می شود.

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، یادآور شد: باید به سمت ابزارهای نوین تامین مالی برای خلاصی از بانک محور بودن اقتصاد حرکت کنیم.