اعلام زمان راه اندازی بورس بین الملل

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار اظهار امیدواری کرد که تا پایان امسال پذیره‌نویسی بورس بین الملل انجام و این بازار راه‌اندازی شود.

به گزارش راهبرد بانک، مجید عشقی، رییس سازمان بورس در دهمین نمایشگاه بین‌المللی بورس، بانک، بیمه، خصوصی‌سازی و معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری کشور، (کیش اینوکس ۲۰۲۳) اظهار کرد: وسیله تامین مالی مناطق آزاد از طریق بازار سرمایه همواره مطرح بوده اما مبالغ کم و اندکی بوده و یکی از دلایل آن این است که از ظرفیت‌های بورس در این زمینه آگاهی کافی وجود ندارد.

وی افزود: از اسفند سال گذشته که سفرهای استانی را شروع کردیم کاملا مشهود است که شرکت‌های متوسط که حدود ۵۰۰۰ میلیارد تومان گردش دارند، هیچ آشنایی با ابزارهای بازار سرمایه ندارد و در هر سفر حدود ۲۰ شرکت در فرابورس درخواست پذیرش و تامین مالی بدهند و در حال حاضر درخواست‌های متعددی وجود دارد. همین مسأله در مناطق آزاد هم وجود دارد.

راه‌اندازی بورس بین الملل تا پایان سال

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار ادامه داد: سازمان مناطق آزاد و صنایع فعال در این مناطق، این موضوع را جدی‌تر بگیریم و موضوع تاسیس بورس بین الملل هم در دستور کار قرار گرفته و دو بار فراخوان صادر شده و ثبت نام انجام شده و در اولین فرصت مجوز پذیره‌نویسی بورس بین الملل صادر خواهد شد و امیدواریم تا پایان سال این اتفاق بیفتد.

عشقی گفت: یکی از اهداف بورس بین الملل این است که بتواند از ابزارهای مختلف نسبت به جذب سرمایه خارجی اقدام کند و منابعی را جذب کند. ان‌شاء‌الله به سرعت مسأله بورس بین الملل در دبیرخانه مناطق آزاد پیگیری شود.

وی افزود: در حال حاضر شرکت‌های تامین سرمایه در حال توسعه هستند و در دو سال گذشته به بیش از ۲۲۰ نهاد مالی مجوز داده شده است و در یک نگاه شاید این تعداد نهاد مالی زیاد باشد و رقابت منفی ایجاد کند.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار ادامه داد: ارزش بازارهای مالی ما حدود ۲۰۰ میلیارد دلار است اما ارزش بازار سه برابر این عدد است. ارزش دارایی‌های بسیاری از شرکت‌ها سه برابر چیزی است که در بازار قیمت دارد.

عشقی گفت: در استان‌هایی که مراجعه می‌کنیم شاید ۳۰۰۰ شرکت متوسط وجود دارد و باید کارهای آنها را انجام دهیم که به بازار سرمایه بپیوندند. البته در این میان برخی شرکت‌ها در پایتخت به پروژه‌های بزرگ دل خوش کرده‌اند که البته برای آن‌ها راحت‌تر هم هست اما می‌توانند به مناطق آزاد و دیگر استان‌ها بیایند و با پروژه‌های کوچک و متوسط شروع کنند، مسلما سودآوری بیشتری برای آن‌ها دارند.

وی اظهار کرد: پیشنهاد دادم که در دبیرخانه مناطق آزاد ساختاری برای ارتباط مناطق آزاد و بازار سرمایه به ویژه برای مناطق دیگر و خارج از تهران ایجاد کنیم که می‌توانیم نام آن را میز تامین مالی بگذاریم، چراکه اگر این ارتباط در دبیرخانه یا هر منطقه ایجاد شود، کمک زیادی به تامین مالی مناطق آزاد از طریق بازار سرمایه کند.

عشقی به ظرفیت‌های موجود مناطق آزاد اعلام کرد: می‌توان از طریق اوراق مرابحه، صکوک و غیره برای خرید تجهیزات تامین مالی پروژه‌ها را در مناطق آزاد از ابتدا پیگیری کرد. از سوی دیگر در صندوق‌های خصوصی ما پتانسیل‌های بسیاری وجود دارد و اگر ارتباط بین مناطق آزاد و بازار سرمایه ایجاد شود و صاحبان این صندوق‌ها توجیه شوند، ظرفیت خوبی در این صندوق‌ها وجود دارد.