پیشنهاد افزایش سرمایه ۲.۷ میلیارد دلاری بانک صنعت و معدن

مدیرعامل بانک صنعت و معدن با اشاره به نرخ پایین کفایت سرمایه این بانک گفت: پیشنهاد افزایش سرمایه ۲.۷ میلیارد دلاری را به دولت، وزارت اقتصاد و بانک مرکزی ارائه کرده‌ایم.

به گزارش راهبرد بانک،حسین مهری با اشاره به دو چالش عمده بانک صنعت و معدن اظهار داشت: کفایت سرمایه بانک به حدود ۲.۴ درصد رسیده و این در حالی است که کفایت سرمایه بانک‌ها باید برابر بازل ۲ حدود ۸ و بر مبنای بازل ۳ حدود ۱۳ درصد باشد و این رقم برای بانک‌های توسعه‌ای و تخصصی باید ۴ درصد بالاتر نیز باشد.

وی افزود: با توجه به اینکه پرتفوی بانک صنعت و معدن بیشتر ارزی است کفایت سرمایه بانک به علت نوسانات ارزی پایین آمده که در این زمینه درخواست‌هایی از دولت، وزارت اقتصاد و بانک مرکزی داشتیم و پیشنهاد افزایش سرمایه ۲.۷ میلیارد دلاری را ارائه کرده‌ایم تا بتوانیم این چالش را حل کنیم.

مهری با بیان اینکه بیش از ۸۰ درصد پرتفوی بانک ارزی است که از چالش‌های جدی بانک است و به دلیل نوسانات نرخ ارز با مشکل مواجه شده‌ایم، تصریح کرد:‌ تعهدات ارزی بانک ۱۴.۲ میلیارد دلار از محل فاینانس صندوق توسعه و خطوط اعتباری بانک مرکزی است که تهدیدی برای بانک به شمار می‌رود و در این راستا تمرکز کردیم که پرتفوی ارزی را از ۸۲ درصد به ۷۰ درصد کاهش دهیم.

مدیرعامل بانک صنعت و معدن خاطرنشان کرد: دومین چالش بانک مطالبات ارزی است که به دلیل جهش نرخ ارز ۹۳ درصد کاهش وصول مطالبات در حوزه تسهیلات ارزی نسبت به مدت مشابه سال قبل داشتیم و تولیدکنندگان و کارآفرینان با وجود مساعدت‌هایی که به آنها داشته‌ایم قادر به پرداخت تعهداتشان نیستند.

وی با بیان اینکه ۸۰ درصد مطالبات بانک در بخش ارزی است، گفت: عمده این منابع مربوط به صندوق توسعه است که به دلیل افزایش نرخ ارز بنگاه‌ها توان بازپرداخت ندارند که طی بخشنامه‌ای امکان پرداخت با نرخ نیمایی فراهم شده اما باز هم تعداد معدودی از مشتریان توانستند بازپرداخت کنند. 

مهری تاکید کرد: نرخ مطالبات معوق بانک صنعت و معدن در بخش ارزی به عدد ۱۴ درصد رسیده که نرخ بالایی است.