کدام معاملات بورسی در برابر نوسانات قیمتی بیمه می‌شوند؟

مدیر بازار مشتقه بورس کالا گفت: مهم‌ترین مزیتی که قرارداد اختیار معامله می‌تواند داشته باشد این خواهد بود که با آن افراد خود را در برابر نوسانات قیمت بیمه می‌کنند.

به گزارش راهبرد بانک، رحمان آراسته، مدیر بازار مشتقه و صندوق‌های کالایی بورس کالا گفت: از ابتدای سال قول دادیم که هر دارایی که وارد بازار‌های مالی و مشتقه بورس کالا می‌شود زنجیره‌ای از ابزار‌های مالی را روی آن سوار کنیم. معاملات شمش طلا در ابتدا با گواهی سپرده آغاز شد سپس صندوق‌های طلا و بعد قرارداد‌های آتی را برای آن داشتیم بعد از گستردگی این بازار بر اساس بررسی‌ها حالا وارد فرآیند معاملات قرارداد اختیار معامله شدیم.

این مقام مسئول در ادامه بیان کرد: قرارداد اختیار معامله تکمیل کننده قرارداد‌های آتی در بازار مشتقه است به این صورت که افراد می‌توانند با ترکیبی از این ابزار‌های موجود یک پرتفوی سرمایه‌گذاری را روی طلا داشته باشند که این در هیچ یک از بورس‌ها وجود نداشت اقدامی که بورس‌های جهان سال‌ها پیش به این نقطه رسیده بودند.

او می‌گوید: خداروشکر می‌کنیم که با ابزار‌هایی که طراحی آن با خود ما بود و سامانه‌های بومی توانستیم ابزار‌ها را پیاده کنیم تا افراد بتوانند به شکل برخط از ساعت ۱۰ تا ۱۷ و پنچشنبه‌ها تا ساعت ۱۵ معاملات خود را در این ابزار‌ها انجام دهند.

بیمه معاملات بورسی در قرارداد اختیار معامله

آراسته در خصوص مزیت‌های وجود قرارداد اختیار معامله مطرح کرد: مهم‌ترین مزیتی که قرارداد اختیار معامله می‌تواند داشته باشد این خواهد بود که با آن افراد خود را در برابر نوسانات قیمت بیمه می‌کنند اصلا اختیار معامله در جهان راه‌اندازی شد که افراد بتوانند خود را بیمه کنند.

او افزود: به طور مثال فردی گواهی سپرده شمش طلا را خریداری می‌کند حال این گواهی شمش می‌تواند ارزشش بالا یا پایین رود اگر بالا رود که شخص سود کرده و اگر ارزش آن کاهشی باشد فرد دچار زیان شده است فرد برای این که خود را در برابر این نوسانات بیمه کند می‌تواند همزمان با خرید گواهی سپرده و فروش اختیار خرید شمش بدون پرداخت وجه تضمین اضافه خود را بیمه می‌کند بر این اساس اگر قیمت‌ها افزایش یافت با گواهی سپرده شمش طلا سود می‌کند و اگر قیمت‌ها کاهشی شد روی اختیار معامله‌ای که فروخته بدون پرداخت پول سود خواهد داشت. در نهایت برای ورود به ابزار اختیار معامله طلا هیچ محدودیتی برای افراد وجود ندارد و افراد با کد بازار‌های مشتقه می‌توانند در این بخش معامله داشته باشند.