وزیر کار خبر داد:

۲ دهک دیگر به طرح کالابرگ اضافه می‌شوند

وزیر کار در آخرین اظهار نظر خود درباره یارانه‌های نقدی، اعلام کرده که دهک‌های ششم و هفتم مشمول طرح کالا‌برگ الکترونیکی خواهند شد.

به گزارش راهبرد بانک، در حالی که اوایل شهریورماه امسال، وزارت کار اعلام کرد که دهک‌های چهار و پنج به طرح کالابرگ اضافه می‌شوند که حالا مرتضوی هم از افزایش دهک‌های مشمول این طرح خبر داده است. قرار شده اعتبار کالابرگ دهک‌های ۶ و هفت افزایش پیدا کند؛ این تصمیم از هفته آینده اجرا خواهد شد.

شهریورماه بود که دهک‌های چهار و پنج به سه دهک کم‌درآمد جامعه برای دریافت اعتبار کالابرگ اضافه شدند. بر اساس اطلاعات منتشر شده، قرار بر این شد که هر کدام از دهک‌های اول تا پنجم که به میزان ۲۰۰ هزار تومان از یارانه خود را از بین ۱۱ قلم کالای سبد معیشت شامل شیر خام، پنیر، ماست، مرغ، تخم‌مرغ، گوشت منجمد، برنج، حبوبات، ماکارانی و قند و شکر خریداری کنند، به میزان ۱۲۰ هزار تومان یارانه مضاعف برای آنها واریز می‌شود.

به این معنا که سه دهک کم‌درآمدی از یارانه ۴۰۰ هزار تومانی خود و دو دهک چهار و پنج از یارانه ۳۰۰ هزار تومانی اگر به میزان ۲۰۰ هزار تومان خرید کنند، مشمول این طرح می‌شوند.

دولت وعده جبران تورم اقلام کالابرگ را داد

در ضمن دولت اعلام کرد که تصمیم دارد تورمی که به ۱۱ قلم کالای معیشتی اضافه شده است را جبران کند، این کالاها به نرخ پایه سال ۱۴۰۱ برای مشمولان کالابرگ الکترونیکی محاسبه می‌شود.

به عنوان مثال اگر فردی کالاهای منتخب خود از سبد معییشتی را از مغازه خریداری کند که قیمت امروز آن ۸۰۰ هزار تومان است، در حالی که قیمت این کالاها در سال گذشته ۵۰۰ هزار تومان بوده، باید مبلغ پایه را از جیب خود بپردازد و ۳۰۰ هزار تومان مابه‌التفاوت را به میزان ۲۰۰ هزار تومان از اعتبار کالا برگ و ۱۰۰ هزار تومان هم به عنوان مابه‌التفاوت تورم از سوی دولت جبران می‌شود. علاوه بر این چون ۲۰۰ هزار تومان از این کالاها خریداری کرده ۱۲۰ هزار تومان به عنوان یارانه مضاعف برایش واریز می‌شود.

۱۲۰ هزار تومان یارانه مضاعفی که برای مشمولان کالابرگ واریز می‌شود، هم باید صرف خرید اقلام همان سبد معیشتی شود.

حالا قرار بر این شده تا از هفته آینده، دهک‌های ششم و هفتم مشمول طرح کالا‌برگ الکترونیکی شوند.