تشریح نکات مثبت حذف ۴ صفر از پول ملی

یک کارشناس اقتصادی نکات مثبت حذف ۴ صفر از پول ملی را تشریح کرد.

به گزارش راهبرد بانک، حذف ۴ صفر از پول ملی از جمله خبرهای مهم و پُرمخاطب این روزها است به خصوص که روز گذشته یک فوریت لایحه اصلاح قانون پولی و بانکی کشور در مجلس شورای اسلامی تصویب شد.

این لایحه به دنبال حذف چهار صفر از پول ملی کشور و تبدیل واحد پولی ریال به تومان است و به گفته رییس کل بانک مرکزی، این یعنی با حذف چهار صفر شاهد کاهش حجم اسکناس و هزینه‌ها و وارد شدن مسکوکات به چرخه کار هستیم.

آنطور که دکتر همتی می گوید، نزدیک به ۹ میلیارد اسکناس در جریان است که اگر چهار صفر از پول ملی حذف شود تعداد اسکناس‌ها به ۲.۲ میلیارد می‌رسد.

حال از آنجایی که همواره بر اجرای این طرح با هدف کاهش حجم و هزینه تولید اسکناس و افزایش اعتبار ظاهری پول ملی تاکید می شود، هادی حق شناس در اینباره اظهارداشت: در ابتدا باید به نکاتی اشاره کنم، نکته اول اینکه حذف چهار صفر از پول ملی هیچ تاثیری بر نرخ تورم، نرخ رشد اقتصادی و … نداشته و مهم ترین تاثیری که دارد، حجم پول کاهش خواهد یافت، به عنوان مثال اگر قرار بود که پیش از این چند اسکناس ده هزار تومانی برای خرید کالایی پرداخت شود، با حذف ۴ صفر این تعداد اسکناس مبادله شده برای خرید کالا کاسته خواهد شد.

وی افزود: ارزش اسکناس‌های جدید بیش از ارزش قدیمی‌ها است. هنگامی که در مبادله با کالا، تعداد اسکناس‌های پول کمتر می‌شود، حجم پول نیز کاهش خواهد یافت.

به گفته این کارشناس اقتصادی، اما اینکه در هزینه پول چه اتفاقی می افتد به دلیل اینکه در حال حاضر اسکناس ها ارزش کمتری دارد، باید تعداد بیشتری اسکناس چاپ شود. در اسکناس‌های جدید به دلیل اینکه تعداد اسکناس کمتر می‌شود می‌توان گفت هزینه چاپ پول کاهش خواهد یافت.

حق شناس، درباره اینکه آیا با کاهش این هزینه ها شاهد صرفه جویی در هزینه ها خواهیم بود؟ گفت: صرفه جویی در مقیاس کلان عدد بزرگی نیست زیرا اسکناس‌های جدیدی که چاپ می‌شود، به دلیل عدم نگهداری درست پول تا چند سال آینده به چاپ مجدد پول نیاز می‌شود.

وی ادامه داد: الان پول‌های بزرگی که در دنیا وجود دارد به عنوان مثال یورو از بزرگترین پول ما یعنی ۱۰ هزار تومانی با ارزش‌تر است و به طور حتم ارزش اعتباری اسکناس‌های جدید بیشتر از قدیمی‌ها خواهد بود.