پیش بینی قیمت دلار ۱۵ مهر ۱۴۰۲/ دود تمديد تحریم‌ها به چشم دلار می‌رود؟

قیمت دلار در آخرین معامله‌ هفته جاری رشد داشت و به کریدور ۵۰ هزار تومانی نزدیک شد. اخبار نامساعد سیاسی در خصوص تمدید تحریم‌های ایران از سوی آمریکا، احتمال ورود خریداران دست به نقد را در بازارهای مالی بالا برده است.

به گزارش راهبرد بانک، طی دو هفته ابتدایی مهر قیمت دلار همواره در کانال ۴۹ هزار تومانی نوسان داشت. روز گذشته این اسکناس به پله‌های پایانی کانال مذکور نزدیک شد و در آستانه ورود به کریدور ۵۰ هزار تومانی قرار گرفت. دیروز دلار با قیمت ۴۹ هزار و ۸۰۰ تا ۸۵۰ هزار تومان معامله شد.

این اسکناس متاثر از سیگنال‌های نامساعد سیاسی آرایش صعودی به خود گرفته است. در هفته اخیر نیز دلار همواره با ضربان قیمتی ۲۰۰ تومانی در کانال ۴۹ هزار تومانی نوسان داشت.

گفتنی است علاوه بر تاثیر رشد تقاضا بر افزایش قیمت در بازارهای مالی، تحلیلگران اقتصادی معتقدند برخی سیگنال‌های نامساعد سیاسی و اخبار تایید نشده‌ حکایت از به خطر افتادن توافقات موقت میان ایران و آمریکا دارد.

زمین بازی برای افزایشی‌های بازار ارز باز شد

روز گذشته و پس از تعطیلی بازارها، معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در آستانه پایان یکی از بندهای تحریم‌های موشکی ایران در ۱۸ اکتبر جاری اعلام کرد که واشنگتن به استفاده از اختیارات تحریمی خود علیه جمهوری اسلامی ایران ادامه می‌دهد.

ودانت پاتل، معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز چهارشنبه در نشستی خبری در پاسخ به سوالی درباره تمدید تحریم‌های تسلیحاتی گفت: «ما همچنان ابزار لازم برای هدف قرار دادن گسترش تسلیحات نظامی از سوی ایران مانند موشک و پهپاد را در اختیار داریم.»

این مقام وزارت خارجه آمریکا اضافه کرد: «ما علاوه بر قطعنامه ۲۲۳۱ سازمان ملل ابزار دیگر مانند تحریم ها، کنترل صادراتی و ارتباطات دوجانبه و چند جانبه را در اختیار داریم. ما به استفاده از اختیارات تحریمی خود برای مسئول ساختن حکومت ایران ادامه خواهیم داد.»

به اعتقاد کارشناسان اقتصادی این موضوع می‌تواند سیگنالی مساعد برای افزایشی‌های بازار باشد تا در موقعیت خرید قرار بگیرند. به نظر می‌رسد فعلا زور سیاست‌گذار به پشتوانه منابع ارزی که در اختیار دارد و افزایش فروش و قیمت نفت بر سیگنال‌های منفی سیاسی می‌چربد.

هفته سوم مهر دلار چند می‌شود؟

به همین دلیل کارشناسان اقتصادی برای هفته پیش‌رو روزهای آرامی را برای بازارهای مالی پیش‌بینی می‌کنند. به اعتقاد آنها در صورتی که اخبار منفی یا مثبتی مخابره نشود قیمت دلار در هفته سوم مهر همچنان در محدوده ۴۹ هزار تومان نوسان خواهد داشت.

تحلیلگران، بازارهای محدوده ۵۰ تا ۵۱ هزار تومانی را سقف مهم دلار و قیمت‌های ۴۷ تا ۴۸ هزار تومانی را نیز کف حمایتی دلار می‌دانند.

به اعتقاد تکنیکالیست‌ها فعلا دلار در تایم‌فریم ماهانه در سطح ۴۹ و ۵۰ هزار و ۴۰۰ تومان گرفتار شده و در این فضا در حال نوسان است. در تایم‌فریم روزانه و هفتگی دامنه نوسان قیمت دلار کوتاهتر شده و این نشانه عدم ثبات دلار از لحاظ نداشتن آینده معاملاتی برای معامله‌گران است.