امکان استفاده از گذرنامه های زیارتی در طول سال

رئیس پلیس مهاجرت و گذرنامه فراجا اعلام کرد پس از این اعتبار گذرنامه‌های زیارتی تا پنج سال افزایش می‌یابد.

به گزارش راهبرد بانک، سردار ذوالقدر در مورد امکان سفر به عتبات عالیات با گذرنامه زیارتی، اظهار کرد: گذرنامه زیارتی امسال برای اولین بار در کشور صادر شد و با توافق با مقامات عراقی، مجوز این گذرنامه برای سفر عتبات عالیات و عراق صادر شد.

وی از صدور بیش از ۹۲۰ هزار جلد گذرنامه زیارتی از اول محرم تا اربعین خبرداد و افزود: این گذرنامه از اول محرم سال جاری به صورت انبوه صادر شد و در اختیار مراجعان و زائران قرار گرفت و بسیاری از زائران با این گذرنامه در ایام اربعین به سفر زیارتی مشرف شدند.

رئیس پلیس مهاجرت و گذرنامه فراجا اعتبار این گذرنامه را پنج ساله اعلام کرد و گفت: افق دید ما برای طراحی این نوع گذرنامه این بود که در طول سال برای سفر زیارتی به عراق بتوان از این گذرنامه استفاده کرد.

ذوالقدر تصریح کرد: ما حتی این پیش بینی را هم داشتیم که در سفرهای زیارتی دیگر مانند سفر به سوریه و عربستان سعودی برای حج عمره و تمتع نیز بتوان از این گذرنامه استفاده کرد.

وی با بیان اینکه این گذرنامه در ۱۲ صفحه طراحی شده است گفت: به جز صفحه اول و دوم که مشخصات فرد با عکس است از صفحه ۳ تا ۱۲ تصاویری از خانه خدا، حرم پیامبر اکرم (ص)، حرم امیرالمومنین، حرم امام حسین و حضرت ابوالفضل، حرم امام رضا، حرم زینب کبری و حرم حضرت معصومه (علیهم السلام) تعبیه شده است.

 سفر به عراق با گذرنامه‌ زیارتی

این مقام مسئول عنوان کرد: در توافق اولیه که با عراق داشتیم مقرر شد از این گذرنامه در ایام محرم و صفر استفاده شود که استفاده شد اما بعد از ماه صفر نیز همچنان این تردد به عراق ادامه دارد و این گذرنامه‌ها استفاده می‌شود و زائران برای سفر به عراق و عتبات عالیات همچنان می‌توانند از این گذرنامه استفاده کنند.

سردار ذوالقدر در پاسخ به این سوال که آیا کسانی که گذرنامه عادی و معمولی دارند هم می‌توانند برای گذرنامه زیارتی درخواست دهند گفت: صدور این نوع گذرنامه به دلیل ازدحام جمعیت در ایام اربعین انجام گرفت اما الان هم امکان این کار و این درخواست وجود دارد و مشکلی نیست.