پیش بینی قیمت دلار ۲۹ شهریور ۱۴۰۲ / زنگ پایان استراحت برای دلار به صدا درآمد؟

قیمت دلار بعد از دو روز پیاپی کاهش، امروز افزایش ۲۰۰ تومانی داشت. با وجود اینکه به نظر می‌رسید سیاست‌گذار قصد دارد از سفر رئیس جمهوری به‌عنوان اهرم مهار قیمت دلار بهره بگیرد اما معامله‌گران با تکیه بر تجربه گذشته معتقدند این سفر دستاورد خاصی برای بازار ارز ندارد.

به گزارش راهبرد بانک، در سومین روز کاری هفته جاری، قیمت دلار با افزایش بیش از ۲۰۰ تومانی از نیمه کانال ۴۹ هزار تومانی فاصله گرفت. امروز ۲۸ شهریور ۱۴۰۲ اسکناس دلار با قیمت ۴۹ هزار و ۷۰۰ تا ۷۵۰ تومان معامله شد. در دو روز ابتدایی هفته جاری موضوع آزادسازی منابع ارزی ایران و آزادی زندانیان دو تابعیتی توانست قیمت دلار را بیش از ۵۰۰ تومان کاهش دهد، اما بالاخره بعد از چند سال پرونده این اهرم کنترلی مهم بازارساز بسته شد.

گفتنی است انتظار می‌رفت مانور سیاست‌گذار بر سفر اخیر رئیس جمهوری به نیویورک آرایش کاهشی به قیمت دلار بدهد اما به اعتقاد برخی از فعالان بازار ارز دست بازارساز رو شده و این سفرها و رویدادهای سیاسی اثر روزانه خود را نیز در بازار از دست داده‌اند، چه برسد به ایجاد روند نزولی در قیمت دلار!

بی‌تفاوتی دلار نسبت به اخبار سیاسی

در همین راستا مجتبی دیبا کارشناس اقتصادی با اشاره به رفتار خنثی دلار در ماه‌های گذشته گفت: «محدوده نوسان قیمت دلار کف ۴۸ هزار تومانی و سقف ۵۲ هزار تومانی است که کماکان برای این اسکناس اعتبار دارد.»

وی با اشاره به واکنش بی‌تفاوت دلار نسبت به اخبار و رویدادهای سیاسی تاکید کرد: «زمانی که بازار ارز در روند خنثی و با نوسانات محدود در حرکت است اخباری که به بازار مخابره می‌شود، توافق را در سایه و در فضایی مبهم نشان می‌دهند. برعکس و در زمان‌های افزایش قیمت دلار تلاش سیاست‌گذار مخابره اخبار سیاسی مثبت به بازار ارز است.»

این کارشناس اقتصادی در ادامه افزود: «تزریق اخبار مثبت فروشنده‌های بیشتری را روانه بازار ارز می‌کند و این موضوع با تجمیع اخبار و چارت به وضوح خود را نشان می‌دهد.»

روند افزایشی دلار نزدیک است؟

وی روند آهسته و پیوسته را برای قیمت دلار پیش‌بینی کرد و گفت: «یکی از دلایلی که کارشناسان روند قیمت دلار در بلندمدت را صعودی پیش‌بینی می‌کنند رشد خروج سرمایه از کشور است. هر چند این خروج سرمایه به خاطر رکود بازارهای مولد و بازارهای سرمایه، مسکن و سهام مقداری افت کرده اما نسبت به افزایش قیمت دلار آلارم می‌دهد.»

دیبا به متغیر فروش نفت به‌عنوان یکی از محسنات رفتار دلار در سال‌ جاری اشاره کرد و گفت: «از فروش نفت می‌توان به‌عنوان یک تبادل غیررسمی یاد کرد. هر چند که ورودی‌ها و منابع پولی آن همچنان هویدا نیست، اما دولت فعلا توانسته به این واسطه، دلار در در منطقه مشخصی مهار کند.»

وی افزود: «با توجه به پارامترها و تحلیل‌های مختلف در ۶ ماهه دوم سال، می‌توانیم شاهد حرکت‌های بزرگی برای اسکناس دلار باشیم.»

منابع بلوکه شده ایران چقدر است؟

دو روز پیش مجید حریری، رئیس اتاق ایران و چین اعلام کرد ۱۰ میلیارد دلار منابع ارزی دیگر در راه است. موضوعی که امروز از سوی حسینعلی حاجی‌دلیگانی، نماینده شاهین‌شهر نیز مطرح شد. وی با اشاره به دیپلماسی دولت رئیسی گفته با دیپلماسی عزتمندانه ۲۵ میلیارد دلار از منابع بلوکه شده ایران آزاد شده و قرار است به کشور برگردانده شود و تاکنون ۶ تا هفت میلیارد دلار از این منابع به حساب‌های واسط نشسته است.

این در حالی است که ۲۴ مرداد امسال یک روزنامه‌نگار شبکه الجزیره مدعی شد که دارایی‌های آزاد شده ایران رقمی بالغ بر ۲۳ میلیارد دلار است. این رسانه تشریح کرد: «حدود ۶ میلیارد دلار از کره جنوبی به بانک‌های قطری، ۱۲ میلیارد دلار از عراق به بانک‌های عمانی و پنج میلیارد دلار از ژاپن به بانک‌های اماراتی منتقل شده است.»

به نظر می‌رسد موضوع دارایی‌های بلوکه شده ایران رقمی بیش از مبالغ آزاد شده باشد که به دلایل نامعلومی همچنان رقم مشخص آن رسانه‌ای نشده است.

گفتنی است امروز قیمت دلار در بازارهای همسایه نیز افزایش محدودی داشت. دلار هرات با قیمت ۴۹ هزار و ۵۲۰ تومان معامله شد و افزایش ۲۵۰ تومانی داشت. قیمت دلار سلیمانیه با ۲۰۰ تومان افزایش با رقم ۴۸ هزار ۸۷۰ تومان معامله شد. درهم امارات با رقم ۱۳ هزار و ۶۲۰تومان معامله شد و افزایش ۲۰ تومانی نسبت به دیروز داشت.