ضرورت پرداخت تسهیلات ساخت با کارمزد کم

نماینده وزیر راه و شهرسازی گفت: پرداخت تسهیلات ساخت مسکن باید با کارمزد پایین توسط بانک‌ها اجرایی شود تا شاهد تسریع در روند اجرای پروژه‌ها باشیم.

به گزارش راهبرد بانک، ساخت مسکن یکی از مهم ترین برنامه ‌های دولت در حوزه عمرانی کشور به شمار می‌رود که نقش بسیار مهمی در بهبود وضعیت بازار مسکن دارد و باید در این حوزه از به روزترین صنایع در حوزه تکنولوژی‌ها استفاده کرد که در این بخش نیاز است با پرداخت تسهیلات در حوزه ساخت به سازندگان بتوان انگیزه آنها را برای استفاده از تکنولوژی‌های روز افزایش داد.

در همین رابطه حسن تیزمغز، نماینده وزیر راه و شهرسازی گفت: ورود شرکت‌های خارجی در حوزه مسکن منوط به انتقال تکنولوژی‌های آنهاست چراکه باید از تمامی تکنولوژی‌ها و فناورهای روز دنیا در این بخش استفاده شود.

به گفته مشاور وزیر راه و شهرسازی استفاده از تکنولوژی‌های روز دنيا زمینه ساز بهبود روند ساخت ۴ میلیون پروژه نهضت ملی مسکن است.

او اظهار کرد: همانگونه که برای صادرات مشوق گرفتیم دنبال این هستیم که این مشوق‌ها را برای حوزه ساخت و ساز هم دنبال کنیم و یکی از این مشوق‌ها پرداخت تسهیلات ساخت است که باید در این زمینه بانک‌ها همکاری لازم را داشته باشند.

وی تأکید کرد: کنترل قیمت‌ها بسیار مهم است و نباید اجازه دهیم که قیمت‌ها چه در حوزه مصالح ساختمانی و نهاده‌ها و چه در بخش زمین، افزایش یابد.

نماینده وزیر راه و شهرسازی افزود: وامی که می‌دهیم کافی نیست. در کشورهای دیگر با سود ۱.۲ درصد تسهیلات بانکی ساخت مسکن می‌دهند. ما اینجا با نرخ سود ۱۸ درصد می‌دهیم. باید کاری کنیم برای دهک‌های یک تا ۳ امکان دریافت مسکن به شیوه اجاره به شرط تملیک با دوره زمانی ۲۵ تا ۳۰ سال تامین شود.

وی گفت: با این کار باید بازپرداخت ماهانه ۱۰ میلیون تومان شود. دولت باید یارانه دهد و قرار شد دولت بخشی از نفت را به این منظور اختصاص هد.

گفتنی است پرداخت تسهیلات ساخت با نرخ کارمزد کم و مدت بازپرداخت طولانی نقش بسیار موثری در اجرای بهتر پروژه‌های نهضت ملی مسکن دارد و باید هرچه سریعتر اجرای آنها در دستور کار قرار گیرد.