امید معامله گران برای رونق بازار طلا/ قیمت طلا و سکه پس از اربعین رشد می‌کند؟

امروز قیمت طلا و سکه با جهت نوسانات محدود، حکایت از افت شدید معاملات و بازار نیمه تعطیل روز جاری را داشت. این در حالی است که برای دومین روز متوالی در هفته جاری قیمت طلا با قیمت سکه همراه نشد و از کاهش قیمت انس پیروی کرد.

به گزارش راهبرد بانک، امروز قیمت طلا و سکه برای دومین روز پیاپی در روند متوازنی از هم قرار نگرفتند. با وجودی که قیمت سکه افزایش‌ محدودی داشت اما افت نزدیک به ۱۰ دلاری طلای جهانی موجب کاهش ۵۰ هزار تومانی هر مثقال طلای ۱۸ عیار شد.

گفتنی است در لحظه نگارش این گزارش انس جهانی طلا با قیمت ۱۹۲۸ دلار معامله می‌شود و محدوده ۱۹۴۰ دلار را پس از بازگشایی بازارهای جهانی از دست داد.

بازار طلا از رونق افتاد؟

معامله‌گران بازار طلا امیدوارند با پایان ماه صفر و آغاز مراسم‌های جشن این بازار از رکود خارج شود و روند تقاضا وضوح بیشتری به قیمت‌ها در بازار فلز زرد بدهد.

معامله‌گران روند کلی بازارهای مالی را با توجه به تورم صعودی می‌دانند. آنها معتقدند روند‌های کاهشی استراحت‌های موقتی در مسیر صعودی است.

گفتنی است در روزهای گذشته از هفته اخیر اخبار مساعد سیاسی روانه بازار شد و از سویی تعطیلی فردا نیز در پیش است اما برخلاف تصور معامله‌گران روند قیمت دلار در دو روز ابتدایی هفته افزایشی بود و افزایش محدود قیمت طلا و سکه را نیز با خود به همراه داشت.

کارشناسان اقتصادی پیش بینی قیمت طلا و سکه را وابسته به روند قیمت دلار می‌دانند. بازاری که به اعتقاد تحلیلگران با نزدیک شدن به پایان ۶ ماهه دوم سال افزایشی می‌شود و اثر تورم در آن نمود بیشتری خواهد داشت. به تعبیر دیگر اثر نقدینگی و تورم وضوح بیشتری می‌گیرد، زور سیاست‌گذار برای مهار قیمت‌ها کم می‌شود و دلار و متعاقب آن بازار طلا، سکه ، مسکن و خودرو از رکود خارج می‌شوند.

سکه‌های سبک تغییر قیمت نداشتند

امروز ۱۴ شهریور قیمت سکه امامی با افزایش محدود پنج هزار تومانی با قیمت ۲۸ میلیون و ۱۵۳ هزار تومان معامله شد. در روز جاری سکه بهار هفت هزار تومان رشد قیمت داشت و با قیمت ۲۵ میلیون و ۵۰۲ هزار تومان مبادله شد.

امروز سکه‌های نیم، ربع ‌ و گرمی بدون تغییر و با قیمت روز قبل معامله شدند. در روز جاری نیم‌سکه با قیمت ۱۵ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان، ربع سکه به قیمت ۱۰ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان و سکه گرمی با رقم ۶ میلیون تومانی روز گذشته معامله شد.

حباب سکه افزایش داشت

در روز جاری قیمت طلا کاهش داشت. در لحظه نگارش این گزارش هر مثقال با کاهش ۵۰ هزار تومانی با رقم ۱۰ میلیون و ۲۳۱ هزار تومان معامله شد. هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز کاهش ۱۰ هزار تومانی داشت و به قیمت دو میلیون و ۳۶۲ هزار تومان رسید. طلای دست دوم نیز به قیمت دو میلیون ۳۳۰ هزار تومان رسید.

در چهاردهمین روز از شهریور حباب تمام قطعات سکه افزایش داشت. امروز سکه امامی با ۶۲ هزار تومان بیشترین مقدار رشد حباب را داشت. حباب سکه‌های بهار ۵۶ هزار تومان، نیم‌ ۳۵ هزار تومان، ربع ۱۸ هزار تومان و سکه گرمی ۶ هزار تومان کاهش داشتند.