زمان و شرایط فروش ارز اربعین اعلام شد/ ليست شعب منتخب عرضه ارز اربعین

با اعلام بانک مرکزی، از امروز فروش ارز اربعین در شعب منتخب ۶ بانک آغاز می‌شود.

به گزارش راهبرد بانک، متقاضیان خرید ارز اربعین می‌توانند از امروز شنبه ۲۸ مردادماه تا ۱۴ شهریورماه برای دریافت ارز اربعین به شعب منتخب شش بانک تجارت، ملی ایران، سپه، صادرات، پارسیان و پست بانک مراجعه کنند.

شرایط دریافت و بانک‌های عامل توزیع کننده ارز اربعین به شرح زیر است:

  1. فروش ارز (اسکناس) به زائرین به صورت دینار عراق حداکثر به مبلغ ۲۰۰ هزار دینار عراق به هر زائر به نرخ فروش اسکناس ETS، که معادل ریالی آن حدود ۶۲ تا ۶۵ میلیون ریال است.
  2. فروش ارز به زائرین بالای ۵ سال، از تاریخ ۱۴۰۲/۰۵/۲۸ تا تاریخ ۱۴۰۲/۰۶/۱۴
  3. فروش ارز در شعب منتخب بانک‌های ملی ایران، صادرات، تجارت، پارسیان، سپه و پست‌بانک
  4. فروش ارز به زائرین محدودیتی بابت فروش ارز مسافرتی در سال جاری برای متقاضیان ایجاد نمی‌کند.
  5. سرپرستان خانوار با در دست داشتن  مدارک هویتی (کارت ملی و شناسنامه سرپرست خانوار و کارت ملی  اعضای خانوار)  و گذرنامه (یا برگه تردد اربعین) معتبر زائر می‌توانند نسبت به خرید ارز اربعین از طریق بانک‌های تعیین‌شده اقدام نمایند.
  6. فروش ارز تنها به زائرانی انجام خواهد شد که در سامانه سماح ثبت‌نام نموده‌اند و مجوز خرید ارز (کد پیگیری مربوط) را دریافت کرده‌اند.

لیست شعب منتخب عرضه ارز اربعین حسینی به شرح زیر است:

  • تجارت
  • ملی ایران
  • سپه
  • صادرات
  • پارسیان
  • پست بانک(تسنیم)

فروش ارز اربعین فقط به صورت دینار

چند روز پیش فرزین، رئیس کل بانک مرکزی اعلام کرد که امسال براساس مصوبه و بخشنامه بانک مرکزی، ارز اختصاص یافته به زائران اربعین فقط به شکل دینار خواهد بود و دلار و یورو به زائران تخصیص نمی‌یابد. همچنین هر یک از زائران اربعین می‌توانند ۲۰۰ هزار دینار عراق از طریق چهار بانک عامل تعیین‌شده دریافت کنند.

رئیس کل بانک مرکزی همچنین تاکید کرد که تلاش این بانک بر آن است که بخش عمده ارز اربعین به صورت غیرحضوری به متقاضیان تخصیص پیدا کند.

بانک مرکزی در سال گذشته نیز برای زائران اربعین، منابع ارزی تخصیص داده بود و زائران می‌توانستند با مراجعه به بیش از ۹۰۰ شعبه منتخب بانک‌های عامل و صرافی‌های عضو بازار متشکل ارز ایران، سهمیه ارز خود را دریافت کنند.

برخلاف امسال که تنها ارز دینار عرضه می‌شود، زائران در سال گذشته حق انتخاب داشتند که ۱۰۰ دلار یا ۱۵۰ هزار دینار عراق دریافت کنند و علت حذف این حق انتخاب در سال جاری مشخص نیست.

البته در سال گذشته خرید ارز منوط به حضور شخص زائر بود و ارز اربعین به هیچ فرد دیگری به‌‌عنوان نماینده زائر تخصیص نمی‌گرفت. به علاوه، دریافت ارز اربعین، مشروط بر ورود فرد به کشور عراق بود.