علت کاهش قیمت دلار/ درهم، اسکناس آمریکایی را آچمز کرد

قیمت دلار امروز با کاهش مواجه شد و در کانال 48 هزار تومانی قرار گرفت. سراشیبی قیمت دلار از معاملات پشت خطی شب گذشته آغاز شده بود؛ برخی علت کاهش قیمت دلار را کاهش قیمت درهم در بازار آزاد و ثبات نرخ حواله این ارز طی دو روز گذشته می‌دانند.

به گزارش راهبرد بانک، قیمت دلار امروز در کانال ۴۸ هزار تومانی قرار گرفت. بررسی میدانی تجارت‌نیوز از بازار آزاد ارز فردوسی نشان می‌دهد قیمت دلار از آغاز معاملات امروز تا این لحظه بین دو بازه قیمتی ۴۸ هزار و ۸۰۰ تومان تا ۴۹ هزار تومان نوسان می‌کند.

طی روزهای گذشته معاملات دلار با کاهش تقاضا روبرو شده بود اما امروز متقاضیان دوباره به بازار آمده‌اند و بی‌توجه به قیمت‌های اعلامی در سایت‌ها و کانال‌های تلگرامی، در یک بازه ۲۰۰ تومانی ۴۸.۸ تا ۴۹ هزار تومان در حال خرید و فروش هستند.

به نظر می‌رسد از یک سو قیمت دلار در حال تلاش برای حفظ کانال ۴۹ هزار تومانی است و از سوی دیگر، طرفداران کاهش قیمت، تمام نیروی خود را برای پایین کشیدن دلار در کریدور ۴۰ هزار تومانی به کار بسته‌اند.

در حال حاضر بر اساس درهم ۱۳ هزار و ۳۵۰ تومانی در بازار آزاد، قیمت دلار درهم نیز در کانال ۴۸ هزار تومانی قرار گرفته و به ۴۸ هزار و ۹۹۴ تومان رسیده است.

چرا دلار ارزان شد؟

ترس از کاهش تقاضا در ماه محرم به‌عنوان یکی از دلایل کاهش قیمت دلار برشمرده می‌شود. در همین حال همان‌طور که گفته شد، یکی دیگر از عوامل اصلی کاهش قیمت دلار طی دو روز گذشته و از دست رفتن توان صعود برای این ارز را می‌توان به قدرت‌نمایی بانک مرکزی برای کنترل قیمت از طریق درهم امارات دانست.

طی روزهای اخیر گفته می‌شد دلارهای نفتی و پتروشیمی ایران به سمت امارات رهسپار می‌شوند و به این ترتیب بانک مرکزی بدون مداخله مستقیم و از طریق حواله درهم امارات، بازار ارز داخل را مدیریت می‌کند. بررسی‌ها نیز نشان می‌دهد قیمت حواله درهم طی روزهای گذشته نسبتا باثبات بوده است. نرخ این ارز حتی در بازار آزاد نیز کاهشی بوده و مشخص است که درهم توسط بازارساز کنترل شده و به دلار سیگنال کاهشی داده است.