آخرین روند اتصال کارتهای سوخت به کارت بانکی

طی سالهای گذشته درباره اتصال کارت های سوخت به کارت بانکی صحبت اما به دلایل مختلفی اجرایی نشد اما در تازه ترین اظهارات یک مقام مسئول مشخص شده که این موضوع در حال اجرای فرآیند آزمایشی است تا بتوان از کارت بانکی هم به جای کارت سوخت استفاده کرد.

به گزارش راهبرد بانک، دولت الکترونیکی می تواند به‌عنوان یکی از مهم‌ترین بسترهای ارائه خدمات دولت به مردم، شفافیت فرآیندها و نظارت کارآمد فساد را به‌طور جدی ریشه‌کن و توسعه پایدار جامعه را تسهیل کند. این موضوع از اصلی‌ترین مباحثی بوده که وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات طی چند سال گذشته به پیگیری و اجرای آن توجه نشان داده است. دولت الکترونیکی به معنای مکانیزاسیون اقدامات داخلی سازمان‌ها، اتوماسیون اداری، ایجاد وب‌سایت اطلاع‌رسانی، احداث مرکز داده و یا خرید تجهیزات گران‌قیمت سخت‌افزاری بدون توجیه اقتصادی نیست، بلکه تعامل‌پذیری دستگاه‌ها شامل اتصال و تبادل را معنا می‌دهد. این روند اتصال فرآیندهای بین‌ دستگاهی و امکان نظارت دستگاه‌ها بر یکدیگر مورد نظر است.
در همین رابطه موضوع اتصال کارت سوخت به کارت بانکی چند سالی است که مطرح و درباره مزیت های آن گفته شده با اجرای این طرح، به‌جای این‌که مردم در صف بایستند تا در پلیس + ۱۰ ثبت‌نام کنند و بعد از یک هفته، پستچی کارت سوخت صادر شده را بیاورد و هزینه‌ای را پرداخت کنند، با مراجعه به پورتال ملی پخش و پالایش با فشردن سه گزینه، کارت بانکی به کارت سوخت متصل می‌شود.
این موضوع برای نخستین بار در سال ۱۳۹۷ مطرح شد حتی تا اردیبهشت سال ۱۳۹۸ تصمیم بر اتصال کارت سوخت و کارت بانکی وجود داشت؛ اما در نهایت اواخر تیر سال ۱۳۹۸ اعلام شد این کار زمانی قابلیت اجرایی دارد که سهمیه بندی اعمال شود و در آن زمان برنامه ای برای سهمیه بندی بنزین وجود نداشت بنابراین اتصال کارت بانکی به کارت سوخت اجرایی نشد.
پس از این موضوع شائبه ای هم مطرح شد مبنی بر اینکه اشکالات فنی مانع از اجرای این کار شده است اما وزیر سابق ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره این مسئله گفت اشکالات فنی در اتصال سیستم کارت بانکی به کارت سوخت وجود ندارد. سناریوی اول در این زمینه دو نرخی بود که قابلیت کار کردن داشت، اما در سناریوی تک‌نرخی، به نظر می‌رسید استفاده از کارت بانکی با سیکل آن زمان شرکت پخش و پالایش، همخوانی نداشت.
حال با گذشت چندین سال و وجود ابهام در اجرای این طرح، اواخر سال گذشته مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی از احتمال استفاده از کارت بانکی به جای کارت سوخت خبر داد و گفت زیرساخت‌ها باید در سامانه هوشمند سوخت فراهم شود تا همزمان که افراد کارت بانکی خود را برای پرداخت بهای سوخت می‌کشند، بتوانند میزان اعتبار خود را مشاهده کنند که احتمالا سال آینده به صورت آزمایشی انجام می‌شود.
اما براساس آخرین گفته های این مقام مسئول اکنون درحال اجرای فرآیند آزمایشی هستند تا بتوانند از کارت بانکی هم به جای کارت سوخت استفاده کنند. این کار نیاز به دریافت اطلاعات مربوط به خودرو و الحاق آن به سامانه هوشمند سوخت دارد که کارهای نرم افزاری آن انجام شده است.
جلیل سالاری – مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی- درباره جایگزین شدن کارت‌های بانکی با کارت‌های سوخت با هدف جلوگیری از واردات تراشه کارت سوخت بدون تغییر سهمیه‌ بنزین گفته است که در حوزه تامین تراشه مورد نیاز برای تولید کارت‌های سوخت مشکلی ندارند، اما در زمان شروع به کار دولت سیزدهم، فقط ۹۰۳۵ کارت در مجموعه پالایش و پخش وجود داشت؛ در حالی که سالیانه حدود یک میلیون خودرو به چرخه حمل و نقل اضافه می‌شود و افرادی هم نیاز به المثنی دارند که با این اوصاف، باید همیشه ذخیره دو تا سه میلیونی از کارت‌های خام داشته باشند. ­