«مهرگان» در مسیر عرضه اولیه قرار گرفت

گروه مالی مهرگان در دومین روز از نمایشگاه بین‌المللی صنعت مالی، نشست خبری برگزار کرد. به گفته حسین کرمی مدیرعامل این گروه، از جمله برنامه‌های آتی مهرگان، پذیرش در بورس اوراق بهادار تهران است؛ به طوری که دومین جلسه پذیرش گروه مالی مهرگان نیز در بورس عملیاتی شده است.

به گزارش راهبرد بانک، سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح به‌عنوان دومین صندوق بازنشستگی کشور و بازیگر اصلی صنایع پتروشیمی و پالایشی، در سال ۱۳۹۵ اقدام به تاسیس «شرکت سرمایه‌گذاری مهرگان تامین پارس» کرده است.

این گروه تحت عنوان نهاد مالی در بازار سرمایه آغاز به فعالیت کرد و از طریق شرکت‌های سرمایه‌گذاری امین توان آفرین ساز، کارگزاری آرمون بورس و صندوق بازارگردانی مهرگان و شرکت سبدگردان مهرگان به جامعه هدف خود خدمات می‌دهد.

عملکرد مثبت مهرگان

حسین کرمی مدیرعامل گروه مالی مهرگان در پاسخ به این سوال که آیا تضمین سودآوری این شرکت، بیشتر از نرخ بهره بانک است، گفت: با توجه به اینکه صد در صد سرمایه‌گذاری شرکت در قالب بازار سرمایه صورت می‌گیرد، سعی شرکت بر آن است که این سرمایه‌گذاری در صنایع رقابتی از جمله پالایشی، پتروشیمی و معدن باشد. وی بر این موضوع تاکید کرد که در سال گذشته، عملکرد گروه مالی مهرگان از صنعت سرمایه‌گذاری شده و شاخص کل بهتر بوده است.

کرمی افزود: علاوه بر این، عملکرد بازار سرمایه از تورم انتظاری کشور شرایط بهتری داشته و همین امر سبب شد تا عملکرد فعلی شرکت هم از وضعیت تورمی موجود بهتر باشد.

مدیرعامل گروه مالی مهرگان در خصوص سرمایه‌گذاری آتی نیز بیان کرد: با توجه به کمیته سرمایه‌گذاری و ریسک و ابزارهای کنترل ریسک نیز این موضوع بهینه شده و همیشه اولویت شرکت پوشش تورم انتظاری کشور است.

وی اما در ارتباط با تضمین افزود: با توجه به اینکه عمده دارایی شرکت سهام است و پول نقدی نگه داشته نمی‌شود و پوشش تورم، حداقل بازدهیست که از پرتفوی خود انتظار داریم، به صورت تضمین نمی‌توانیم صحبت کنیم. اما با توجه به ابزارهای مجموعه و پرتفوی هدف این نوید را به سهامداران می‌دهیم که بازده بالاتر از تورم کشور باشد.

پوشش حقوق بازنشستگان ساتا

کامران پورمحمدی معاون اقتصادی ساتا (سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح) نیز در این نشست خبری با تاکید بر اینکه بزرگترین رسالت سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح، پرداخت حقوق بازنشستگان است، گفت: دو صندوق بزرگ تامین اجتماعی نیروهای مسلح و صندوق کشوری بالغ بر ۱۰ میلیون مشترک دارند و پرداخت به موقع حقوق هم اولویت بسیار بالایی دارد.

پورمحمدی افزود: ساتا برای این امر از ابزارهای مختلفی استفاده کرده تا موضوع تامین مالی را مدیریت کند. به این ترتیب گروه مالی مهرگان به‌عنوان یکی از این عناصر بوده و با استفاده از ابزارهای در اختیار، این نقش را برای ساتا ایفا می‌کند.

وی تشریح کرد: ابزارهای مختلفی در گروه مالی مهرگان وجود دارد که ساتا به‌عنوان نهاد حاکمیتی، دبیر کمیته سرمایه‌گذاری و مالی را گروه مالی معرفی کرده تا بتواند دارایی‌های غیرمولد ساتا را به مولد تبدیل کند.

معاون اقتصادی ساتا با تاکید بر لزوم مولدسازی دارایی‌های غیرمولد مجموعه تامین اجتماعی گفت: نرخ بهره‌وری در کشور پایین است و برای مولدسازی باید نگاه بهره‌وری نسبت به خدمات داشته باشیم. مولدسازی از سال گذشته یکی از اهداف سازمان تامین اجتماعی بوده است، بسیاری از دارایی‌ها که در مالکیت دولت هستند، نمی‌توانند مولد باشند.

وی در ادامه گفت: در اردیبهشت‌ماه چند حرکت خوب در این راستا صورت گرفت تا دارایی‌هایی که قابلیت نقدشوندگی دارند در سرمایه گذاری در پروژه‌های دیگر مورد استفاده قرار گیرند، به عبارت دیگر دارایی را برای پرداخت حقوق استفاده نمی‌کنیم و نگاه ما سرمایه‌گذاری است.