یک بانک فرانسوی به تداوم تراکنش با ایران پایبند است

شرکت فرانسوی بذر ویلمورین اعلام کرد: با همکاری بانک شریک خود به ادامه صادرات به ایران ادامه می‌دهیم

به گزارش راهبرد بانک،به نقل از رویترز، شرکت تولید کننده بذر ویلمورین فرانسه اعلام کرد به روند صادرات خود به ایران با حمایت یک بانک فرانسوی ادامه خواهد داد و در طرح اینستکس برای پرهیز از تحریم های آمریکا به دلیل تجارت با ایران شرکت خواهد کرد.  

شرکت ویلمورین یکی از بزرگترین تامین کنندگان بذر در حوزه غلات و سبزیجات است. این شرکت فرانسوی اعلام کرد تحریم های آمریکا علیه ایران به همراه برخی از ریسک های کوتاه مدت و بی ثباتی ارز می تواند فعالیت های آن را در بازارهای نوظهور مختل کند.

مواد غذایی و کالاهای کشاورزی به طور مستقیم مورد تحریم آمریکا نیستند؛ اما محدودیت هایی برای تراکنش آنها به دلار وجود دارد. در همین حال رییس بخش مالی شرکت ویلمورین فرانسه گفت: این شرکت با بانک شریک خود که یکی از بانک های بزرگ فرانسه است برای فاینانس قرار دادها با مشتریان ایرانی که قادر به انجام پرداخت های خود با یورو هستند، در حال همکاری است.

وی افزود: از ابتدای سال مالی جدید خود تعدادی تراکنش با طرف ایرانی انجام داده ایم. قصد داریم که فروش کمتری به ایران در مقایسه با گذشته داشته باشیم و حجم آن به چندین میلیون یورو خواهد رسید.

این مقام فرانسوی از افشای نام این بانک خودداری کرد؛ اما گفت بسیار کوچکتر از بانک های بزرگ فرانسوی است که حجم قابل توجهی گردش مالی به دلار دارند. پیش از این شرکت ویلمورین اعلام کرده بود که فروش سالانه آن به ایران تقریبا ۱۰ میلیون یوور بوده است.

پیش از این فروش سالانه این شرکت فرانسوی به ایران در سال مالی ۱۸-۲۰۱۷ به ۱.۳۵ میلیارد یورو رسیده بود. ایران پنجمین کشت دهنده بزرگ سبزیجات در جهان است. ویلمورین برای حفظ صادرات خود به ایران یک دفتر در کشورهای ثالث ایجاد کرده تا محصولات خود را به ایران صادر کند و به دنبال مشتریان جدید با امکان دسترسی به ارز خارجی است.  

شرکت بذر ویلمورین در میان ۷۰ شرکت غذایی، دارویی و کشاورزی فرانسه است که برای جلسه توجیهی سامانه اینستکس در وزارت دارایی فرانسه حضور داشت. بر پایه این گزارش، مدیر مالی ویلمورین گفت: قادر به انجام فروش به ایران در سال مالی جدید با کمک شریک بانکی خود خواهیم بود. فرانسه، آلمان و بریتانیا در ماه ژانویه طرحی را برای تداوم تجارت با ایران معرفی کردند که انجام آن چندین ماه زمان می برد. طرح اینستکس باید در ابتدا توسط قدرت های اروپایی تامین بودجه و قوانین آن معرفی شود.