برای کاهش ریسک چند سهم در سبد بورسی بچینیم؟

سهامداران برای کاهش ریسک نیاز به منتوع سازی بیش از حد سبد ندارند و به نظر می رسد با تشکیل سبد ۴ تا ۸ سهمی به هدف کاهش ریسک غیر سیستماتیک دست پیدا می کنند.

به گزارش راهبرد بانک، اصولا در بازارهای مالی دو نوع ریسک وجود دارد، ریسکی که مربوط به کل بازار است، ریسک سیستماتیک نامیده می‌شود. این نوع ریسک که به «ریسک غیرقابل حذف» نیز شناخته شده، بر کل بازار و نه فقط سهام یک شرکت یا صنعت خاص تأثیر می‌گذارد (مانند تنش های سیاسی یا ژئوپولتیک و…). این نوع ریسک هم غیرقابل پیش بینی بوده و هم اجتناب کامل از آن امکان پذیر نیست و افزایش تعداد سهام سبد در حذف این ریسک تاثیری ندارد و تنها راه کاهش آن از طریق به کارگیری استراتژیهای پوشش ریسک و مدیریت سرمایه است.

اگر ۴ سهم در سبد داشته باشیم، ۷۲ درصد ریسک غیر سیستماتیک را حذف کرده ایم و اگر این تعداد به ۸ سهم برسد ۸۱ درصد این ریسک حذف می شود. بنابراین برای کاهش این ریسک نیاز به منتوع سازی بیش از حد نیست

ریسک غیر سیستماتیک را «ریسک مشخص» هم می‌گویند. این ریسک یکی از انواع ریسک‌های سرمایه‌گذاری بوده و ناشی از ریسک منحصر بفرد شرکت یا صنعتی خاص است که در آن سرمایه‌گذاری می‌کنید. این مدل ریسک را می توانید با متنوع سازی و ایجاد سبد سهام کاهش دهید.
طبق گفته شرکت مورنینگ استار بررسی ها نشان داده تنها داشتن دو سهم به جای یک سهم ۴۶ درصد ریسک غیر سیستماتیک را حذف می کند. اگر ۴ سهم در سبد داشته باشیم، ۷۲ درصد ریسک غیر سیستماتیک را حذف کرده ایم و اگر این تعداد به ۸ سهم برسد ۸۱ درصد این ریسک حذف می شود. بنابراین برای کاهش این ریسک نیاز به متنوع سازی بیش از حد نداریم و به نظر می رسد با تشکیل یک سبد ۴ تا ۸ سهمی به هدف کاهش معنی دار ریسک غیر سیستماتیک دست پیدا کنیم و افزایش تعداد سهم به بیش از ۸ سهم تاثیر چندانی در کاهش این ریسک نخواهد داشت.