آخرین واکنش ها به خبر ادغام بانک های نظامی

انتشار اطلاعیه بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران مبنی بر ادغام پنج بانک و موسسه مالی وابسته به نیروهای مسلح در بانک سپه ابعاد فنی، بانکی و اقتصادی بسیاری دارد و از این رو مسئولان مرتبط با فرآیند ادغام هریک بخش هایی از موضوع را تشریح کردند.

به گزارش راهبرد بانک به نقل از ایرنا ،هفته گذشته رییس جمهوری خبر نهایی شدن ادغام بانک‌های قوامین، حکمت ایرانیان، مهر اقتصاد، انصار و موسسه اعتباری کوثر در بانک سپه را پس از برگزاری مجمع عمومی بانک مرکزی رسانه ای کرد و از دیروز با انتشار اطلاعیه بانک مرکزی اجرای آن کلید خورد.
دیشب رئیس کل بانک مرکزی هدف از این کار را تحول در نظام بانکی دانست و اعلام کرد: اینها نزدیک به ۲۴ میلیون سپرده گذار با ارزش ۲۱۵ هزار میلیارد تومان دارند و برنامه ریزی به گونه ای است که هیچ تغییری در نحوه پرداخت سودهای سپرده گذاران صورت نگیرد.
«عبدالناصر همتی» رقم تسهیلات این بانک ها را ۱۳۰ هزار میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: این تسهیلات بر اساس قرارداد ادامه دارد و کارکنان نیز بر اساس قراردادها ادامه کار می‌دهند.
وی درباره سهامداران این بانک ها افزود: تکلیف سهامداران وابسته به نیروی های مسلح مشخص است و یک میلیون و ۱۳۰ هزار سهامدار کوچک نیز مشکلی نخواهند داشت و از حالا تا چهار ماه بانک ها می‌توانند مجامع را برگزار کنند و پس از آن در بانک سپه ادغام می‌شوند. 

** دژپسند: ادغام در فضایی شفاف انجام خواهد شد
وزیر امور اقتصادی و دارایی نیز در جمع خبرنگاران گفت: این ادغام طبق دستورالعمل ۳۰ بندی شورای پول و مصوبه شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا انجام می شود.
به گفته فرهاد دژپسند، در این مصوبات مباحث مفصلی درباره ترازنامه و صورت‌های مالی جدید و همچنین تعیین و تشخیص سپرده گذاران و سهامداران وجود دارد تا فرآیند ادغام بدون بروز مشکل و در فضایی شفاف انجام شود.
دژپسند اطمینان داد در حوزه بانکی تلاش می شود این ادغام بدون ایجاد مشکل برای سپرده گذاران و سهامداران رخ دهد.

** بانک سپه: برای اجرای فرآیند ادغام آماده ایم
مدیرعامل بانک سپه نیز یکشنبه در اطلاعیه‌ای از آمادگی برای انجام مطلوب ماموریت‌های محوله و اجرای فرایندهای ادغام بانک‌ها و موسسه های یاد شده در این بانک خبر داد و گفت: با توجه به قدمت ۹۵ ساله این بانک، تلاش می کنیم با تکیه‌ بر پشتوانه اعتماد عمومی، تجارب مدیریتی، ظرفیت دانشی نیروی انسانی همکاری موثری را با بانک های ادغام شونده داشته باشیم.
محمدکاظم چقازردی ابراز امیدواری کرد با تشکیل مدیریت ویژه امور ادغام و تبیین مسئولیت‌های جدید هیات‌ مدیره بانک و نیز همکاری لازم توسط مدیران بانک‌های ادغام شونده، عملیات ادغام با رویکرد استمرار ارایه خدمات مطلوب به همه ذی نفعان انجام شود.
بر این اساس، تا زمان طی همه فرایندهای ادغام، بانک‌های قوامین، حکمت ایرانیان، مهر اقتصاد، انصار و موسسه اعتباری کوثر، خدمات بانکی را به خانواده نیروهای مسلح و ملت ایران ارایه می کنند. ضمن آنکه با هماهنگی بانک مرکزی اخبار ادغام به صورت رسمی به اطلاع مردم می رسد.

** وضعیت ادغام بانک های بورسی چگونه خواهد بود
بر پایه اعلام شبکه اخبار اقتصادی و دارایی، شاپور محمدی رییس سازمان بورس و اوراق بهادار درباره نحوه ادغام بانک‌های نظامی بورسی اعلام کرد: اکنون نماد معاملاتی این بانک‌ها متوقف است اما برای ادغام سهام این بانک‌ها در بانک سپه، قدر مسلم مصوبه شورای عالی بورس برای انتقال سهام در خارج از ساعت معاملات را خواهیم گرفت.