بخشنامه کارمزد کارت‌به‌کارت در اپلیکیشن‌های پرداختی ابلاغ شد

بانک مرکزی بخشنامه کارمزد کارت به کارت در اپلیکیشن‌ها را در سال ۱۴۰۲ اعلام کرد. هزینه کارمزد برای هر تراکنش زیر یک میلیون تومان ۷۲۰ تومان است.

به گزارش راهبرد بانک، میزان کارمزد کارت‌به‌کارت در اپلیکیشن‌های پرداختی توسط بانک مرکزی ابلاغ شد.

هزینه کارمزد کاربر برای هر تراکنش زیر یک میلیون تومان؛ ۷۲۰ تومان اعلام شده است و بخشنامه اصلاح نظام کارمزد ۲۱ خردادماه عملیاتی می‌شود.

بر اساس تصمیم بانک مرکزی با اجرای بخشنامه، بانک صادرکننده کارت، بانک پذیرنده و خود پذیرنده به ازای هر تراکنش‌ مشمول کارمزد می‌شوند و مدل کارمزد کارت‌به‌کارت از طریق اپلیکیشن‌های پرداختی که با نام هاب فناوران شناخته می‌شود، هم تغییر می‌کند.

تا قبل از این بخشنامه، هزینه کارمزد کاربر برای تراکنش (انتقال وجه) زیر یک میلیون‌تومان ۶۰۰ تومان بود و حالا بر اساس این بخشنامه باید به ازای هر تراکنش زیر یک میلیون تومان ۷۲۰ تومان کارمزد پرداخت شود.

کاهش تعداد و مبلغ تراکنش‌ها در فروردین ۱۴۰۲

بر اساس گزارشی که بانک مرکزی از تراکنش‌های شاپرک منتشر کرده است، در فرورین ماه امسال در مجموع سه میلیارد و ۶۹۳ میلیون تراکنش انجام شده است. با وجود اینکه این رقم در مقایسه با اسفند ماه سال ۱۴۰۱ با کاهش ۱۳ درصدی همراه شده اما نسبت به فروردین ماه این سال، ۱۵.۵ درصد رشد کرده است.

از سوی دیگر، آمارها حاکی از آنند که مبلغ تراکنش‌ها نیز در فروردین ماه کاهش یافته است؛ به طوری که مجموع کل تراکنش‌ها در این ماه معادل ۸۲۱ میلیارد تومان بوده که نسبت به اسفند ماه، حدود ۳۰ درصد کاهش یافته است. با این وجود این رقم نیز در مقایسه با دوره مشابه سال گذشته صعودی بوده و رشدی ۵۱ درصدی را ثبت کرده است.